Hei!
Vi har langtgående planer om å flytte vårt kjøkken fra sin nåværende plass til den tilstøtende spisestuen. Det eneste som egentlig kan skape større bekymringer (så langt...) er at den (bærende) teglveggen mellom rommene er minst 30 cm tykk! Huset er et steinhus fra 1910-tallet, og de som har vært inne i et slikt hus på de nedre etasjene vet hvilke vegger jeg snakker om. Selve rørleggingen osv. vil gjøres av en kvalifisert fagperson, men å lage et hull i veggen for disse rørene å gå gjennom må vi løse selv. Spørsmålet er nå hvordan? Jeg er ikke engang sikker på hvordan disse veggene er konstruert. Er de solide med bare lag på lag med murstein? I så fall blir jo metoden å "plukke ut" steiner ganske besværlig, og hullet vil bli mye større enn nødvendig? Vi vil forhindres i å lage et større hull enn nødvendig for å slippe større tiltak for å stive opp veggen...
Er det rett og slett et bedre alternativ å bore? Dvs. å hyre noen til å bore, siden jeg har vanskeligheter med å se hvordan man med hjemmelaget utstyr skulle klare å bore et så dypt og bredt hull.
Ytterligere komplisert blir det med tanke på at hullet helst skal være under gulvnivå, i bjelkelaget. Dette for å unngå rør som stikker opp fra gulvet i det gamle kjøkkenet.
Tanker og ideer mottas med takk!

Bank ut steinene og sett rørene på plass. Deretter kan du dele de fjernede steinene og mure dem fast rundt rørene.

Jeg er veldig novise på området så unnskyld om jeg stiller et dumt spørsmål her nå, men blir det ikke et veldig stort hull til å begynne med siden det sannsynligvis er flere "lag" murstein og at fugene sannsynligvis "overlapper" hverandre?... Vet ikke om det går an å forstå hva jeg mener men poenget er at jeg så klart ikke vil risikere å ta bort så mye at det påvirker bæreevnen.

Lei en diamantborkrone er vel det enkleste... Finnes å kjøpe også selvfølgelig, f.eks. http://www.esska.se/esska_se_s/Diam...emium-torr/vaat-betong-651401111111-5530.html

Du trenger en ganske solid maskin til dog. SDS Max pleier de å ha...

Alternativt kjøper du en mindre diamant hullsag, borer så dypt den går og meisler løs "kronen" i hullet og så inn med hullsagen igjen, meisle, og hold på så til du er gjennom. Sånn har jeg boret gjennom teglvegg, det tar sin tid men det går... Jeg kjøpte et billig diamant-kit fra Jula som holdt målet...

Er det varmtvann + kaldt vann + avløp? Hvor lange strekninger? Hvilken dimensjon trenger avløpet å ha? Å bore for vannrør (10-15 mm) klarer vel en vanlig borhammer. Hvis du har mulighet til å sette en renseluke på nåværende plass, så kan du kanskje ha litt slankere avløp den siste biten også. Å bore i tegl er jo vanskeligst å få det rett på lengre strekninger og ikke å finne verktøy som fikser det.

Bonae skrev:
Jeg er veldig nybegynner på området så unnskyld om jeg stiller et dumt spørsmål her nå, men blir det ikke et veldig stort hull til å begynne med siden det sannsynligvis er flere "lag" murstein og at fugene sannsynligvis "overlapper" hverandre?... Vet ikke om det går å forstå hva jeg mener men poenget er at jeg så klart ikke vil risikere å fjerne så mye at det påvirker bæreevnen.
Det går å banke ut stein for stein, men det forenkler mye om du knekker stein som ligger i forband innenfor de ytterste. Tar du tekst to steiner over hverandre, går det ganske enkelt å banke ut fugene og få bort steinene. Når du så har kommet igjennom, legger du dit de rør du vil ha gjennom muren og murer tilbake de steinene som trengs for å få veggen tett igjen.

Jeg tror jeg gir meg på et forsøk på å plukke bort steinene selv. Skulle det vise seg vanskeligere enn jeg trodde så får jeg vel lete etter noen som kan bore et hull istedenfor, alternativt forsyne meg med utstyr!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.