Hei!

Kanskje spørsmålet havnet i feil forum nå, admin kan gjerne flytte det :)

Jeg bor i et gammelt teglhus fra sent 1800-tall, og har tenkt å gjøre litt endringer.
Bak en vegg som nå er gipset finnes originaltegl som jeg gjerne vil ha frem.
Så vidt jeg vet finnes det bare gips, lekter og deretter teglsteinen i veggen (i tillegg til elbokser).
Finnes det noen vennlige sjeler med erfaring fra dette som vil dele noen tips,
og hvilke problemer jeg kan tenkes å støte på??

R
Ingen problemer utover at det kan være en elektrisk ledning bak som forsvinner, kanskje en elektriker må dit og endre noe, samt at de lektene du snakker om er skrudd i veggen, så det blir store eller små hull som kommer til å synes. Men det vet man ingenting om før det begynner å rives, er fint med en fondvegg av gammel murstein.

Takk for svar!
Da tror jeg at jeg kommer til å gå videre med dette.
Hvordan synes du jeg skal begynne? Bore for å gå på med tigernsag?
Finnes det noen passende masse el fugemasse for å fylle hullene i mursteinen med?

R
Ingen vet hvordan det ser ut bak, når du begynner å rive kan du ikke slutte, sitter det noe stikkontakt i veggen.
Ta en hammer og slå hull i gipsen, så må du bryte bort biter til bare stenderne er igjen og se hvordan de er festet. Hullene som kan bli, fyller du med litt vanlig sparkel og deretter blir kunstner med vannfarge for å få til en passende farge som ligner på mursteinen.

Høres bra ut!
Leste også at man kunne bore i en teglestein som man har ved siden av og "male" med dens støv på sparklet. Hva tror du om det?
Bør jeg videre behandle veggen med noe? Har tidligere brukt linolje + balsamterpentin på armeringsjern for dekorasjon så de ikke farger av.

R
Å male med støvet har jeg aldri gjort, bra idé, har bare sett ungdommer fra konstfack male murstein så det ikke går an å se hvilken som ikke hører dit
Det trengs nok en form for belegg på mursteinen for at de ikke skal farge av seg og være vakre ..
Men hva som er best er ikke min greie, trolig er en matt overflate best så det ikke blir som et speil
Heng igjen her og vent litt, kommer sikkert inn noen som vet, du kan rive i mellomtiden

Tusen takk!
Skulle bare gå forbi veggen da jeg begynte å banke på den og oppdaget at store deler av veggen ikke hørtes hul ut når jeg banket på den. Klønete jeg vet, men det er en mellavegg. Puss? Hvordan synes dere jeg går videre?

BirgitS
Beklager, men jeg har litt vanskelig for å følge med. Banker du oppå gipsen, har du ikke revet noe for å vite at gipsen var opplektet? Dels kan det jo tenkes at du banker på lekter/nær lekter og dels kan det jo tenkes at teglsteinen er veldig ujevn så gipsen delvis ligger direkte mot teglsteinen, som vel antagelig er pusset for noe har man jo hatt oppå teglsteinen for å få en pen (og moderne ifølge den tiden) overflate. Men det er jo som rävlyan skrev: "Ingen vet hvordan det ser ut bak"

Jeg var nok litt uklar, men det var akkurat slik jeg mente som du tolket det :) jeg får vel begynne å rive ned i et hjørne for å kontrollere hva jeg har i vente

Hei! Har begynt å rive og det er tegl - puss - gips. Men oppdager at fugene mellom steinene er dårlige. Vet noen om man kan gjøre noe med dette i ettertid?

Bare å foga om.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.