Jeg bor i en eldre bygning fra 1929, mange av de bærende veggene er derfor i tegl. På kjøkkenet har jeg en veggflate på ca 4 kvm over perlestaffpanelen hvor jeg for øyeblikket har tapet, men jeg har vurdert å i stedet fremheve teglsteinene på denne flaten.

Er det noen som har en god fremgangsmåte for å gjøre dette?

Bormaskin med passende slipeverktøy på, f.eks. stålbørste ?

/K

Glemte å nevne at det sitter noe materiale mellom tapeten og teglet, hva dette er vet jeg ikke helt. Ingenting jeg kjenner igjen fra "moderne" byggkonstruksjoner. Hardt, kornete og hvitgrått materiale, ca 5 mm tykt. Kan det være puss som de har fått så slett?

Totte_S
Muligens stålbørste på maskin mot slutten for å få bort de siste pusserestene, men først tror jeg mer på en tynn, og en vanlig huggmeisel, øye- øre- og munnbeskyttelse. Det støver så inn i h...ete, og støvet sprer seg overalt. Jeg anbefaler å teipe igjen døråpningene til andre rom. (Bruk en grovstøvsuger, grovis eller lignende, ikke den nyinnkjøpte.) Bare å håpe at det er pent murt med håndslåtte steiner, sjekk først på en mindre overflate hvordan det ser ut og ta deg en skikkelig vurdering. Det er mye jobb å fjerne selv så lite som 4 m2. Enda kjedeligere blir det om dere angrer og skal pusse opp elendigheten igjen.
"Been there, done that"

Totte_S
Det er høyst sannsynlig puss, det var den jeg siktet til i mitt tips på fremgangsmåte. Om ikke tapetet går lett å skrape ned med en bred sparkelspade så er det bare å banke på rett gjennom tapet og puss.

Totte_S skrev:
Bare å håpe at det er fint murt med håndslåtte steiner, sjekk først på en mindre overflate hvordan det ser ut og ta deg en skikkelig vurdering. Det er mye jobb å fjerne selv så lite som 4 m2. Enda kjedeligere blir det om dere angrer dere og skal pusse opp elendigheten igjen.
"Been there, done that"
Bra advarsel! Det er veldig lite håp om at teglveggen er fint murt. Den pleier å se mye dårligere ut enn en tegltapet. Overflater som skulle pusses ble murt uten hensyn til estetikk og glatt finish. Det skulle jo pusses over uansett ;). Men da var i stedet pussen av beste håndverk - jevn og glatt nesten som dagens gipsplater. Lignet ikke i det hele tatt det man i dag forbinder med puss, slik som børstet skorsteinsløp eller sokkel på et hus..... det er kanskje den perfekte kalkpussfinishen du ser bak tapeten?
gaia

takk for svarene totte og gaia. Akkurat som dere sier så er det nok pussen som er så glatt og fin, litt uvant å se bare med tanke på hvordan det ser ut i dag.

Jeg er ganske overbevist om at det er håndslåtte steiner, byggeåret er 1929, jeg tror ikke de gjorde på noen annen måte da.

Skal kanskje nevne at dette er en leilighet. Jeg har vært inne hos naboen som har mursteinsvegg fremme, denne er kjempefin og jeg håper derfor at det ser likt ut hos meg. Dessverre har han ingen tips å gi meg siden teglsteinen allerede var fremme da han kjøpte leiligheten sin.

Jeg tar dog til meg advarslene.

Som øvrige har skrevet er det sikkert kalkpuss du har funnet bak tapeten.

For å få bort den er det huggmeisel som gjelder, siste kornene kan man ta ved å børste salt- (eller om det var svovel-) syre på veggen.

/ Fredrik

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.