Jeg bor i en eldre bygning fra 1929, mange av de bærende veggene er derfor i tegl. På kjøkkenet har jeg en veggflate på ca 4 kvm over perlestaffpanelen hvor jeg for øyeblikket har tapet, men jeg har vurdert å i stedet fremheve teglsteinene på denne flaten.
Er det noen som har en god fremgangsmåte for å gjøre dette?
Er det noen som har en god fremgangsmåte for å gjøre dette?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Bormaskin med passende slipeverktøy på, f.eks. stålbørste ?
/K
/K
Glemte å nevne at det sitter noe materiale mellom tapeten og teglet, hva dette er vet jeg ikke helt. Ingenting jeg kjenner igjen fra "moderne" byggkonstruksjoner. Hardt, kornete og hvitgrått materiale, ca 5 mm tykt. Kan det være puss som de har fått så slett?
Muligens stålbørste på maskin mot slutten for å få bort de siste pusserestene, men først tror jeg mer på en tynn, og en vanlig huggmeisel, øye- øre- og munnbeskyttelse. Det støver så inn i h...ete, og støvet sprer seg overalt. Jeg anbefaler å teipe igjen døråpningene til andre rom. (Bruk en grovstøvsuger, grovis eller lignende, ikke den nyinnkjøpte.) Bare å håpe at det er pent murt med håndslåtte steiner, sjekk først på en mindre overflate hvordan det ser ut og ta deg en skikkelig vurdering. Det er mye jobb å fjerne selv så lite som 4 m2. Enda kjedeligere blir det om dere angrer og skal pusse opp elendigheten igjen.
"Been there, done that"
"Been there, done that"
Bra advarsel! Det er veldig lite håp om at teglveggen er fint murt. Den pleier å se mye dårligere ut enn en tegltapet. Overflater som skulle pusses ble murt uten hensyn til estetikk og glatt finish. Det skulle jo pusses over uansettTotte_S skrev:
gaia
takk for svarene totte og gaia. Akkurat som dere sier så er det nok pussen som er så glatt og fin, litt uvant å se bare med tanke på hvordan det ser ut i dag.
Jeg er ganske overbevist om at det er håndslåtte steiner, byggeåret er 1929, jeg tror ikke de gjorde på noen annen måte da.
Skal kanskje nevne at dette er en leilighet. Jeg har vært inne hos naboen som har mursteinsvegg fremme, denne er kjempefin og jeg håper derfor at det ser likt ut hos meg. Dessverre har han ingen tips å gi meg siden teglsteinen allerede var fremme da han kjøpte leiligheten sin.
Jeg tar dog til meg advarslene.
Jeg er ganske overbevist om at det er håndslåtte steiner, byggeåret er 1929, jeg tror ikke de gjorde på noen annen måte da.
Skal kanskje nevne at dette er en leilighet. Jeg har vært inne hos naboen som har mursteinsvegg fremme, denne er kjempefin og jeg håper derfor at det ser likt ut hos meg. Dessverre har han ingen tips å gi meg siden teglsteinen allerede var fremme da han kjøpte leiligheten sin.
Jeg tar dog til meg advarslene.
Klikk her for å svare