3-4-5 regelen fungerer for en rett vinkel.
Du måler den med snorer eller trelister.

En trekant med siden 3 og 4m, får hypotenusen 5m
http://www.mathopenref.com/triangle345.html

Du kan flukte ut fra ytterdelen på utvidelsen med en lang snor.
Hvis du fester snoren i ytterhjørnet, spenner den ut 10m, så kan du røre den mot grunnivået, når det er jevnt hele veien så er din 10m lange snor en forlengelse av eksisterende grunn.

Blir "kika" presist nok..??

Min diagonalmåling faller om ikke bygningene ligger i 90 grader?

Med tanke på eksisterende låve så tror jeg det er presist nok.
Sørg for at grunnmuren mellom tilbygg og nybygg er i linje, så vil resten falle på plass etterpå. Taket vil uansett trenge litt blikkenslagerarbeid for å få tilkoblingene pene.

Å flukte på denne måten blir det eksakt nok?

Hvilke vinkler er viktige for deg?

Vinkelen mellom tilbyggingen og låven er sannsynligvis ikke verdt å regne fra, den er rett og slett ikke presis nok til å kunne anta noe.
Det som er verdt å bevare er grunnmuren på tilbyggingen som skal linjere med den nye tilbyggingens grunnmur.
Det kan du måle ut med en lang rettlinjal eller murarsnor. Murarsnor brukes fortsatt i dag på proffbygningsprosjekter.

edit:
Når yttergrunnmurene er i linje med hverandre, kan du sette siste siden mot låven ved hjelp av 3-4-5 regelen. Etter det kan du diagonalmåle de to yttermurene på det nye bygget, mot det tenkte innerhjørnet. Men det kan nok veldig godt avvike med 10 cm mot det hjørnet.

Sist redigert:
Ok må jeg spørre hvordan flukter jeg enklest inn denne utvidelsen som går utenfor gamle fasadeliv...

Utvidelsen er den med brunt tak.

Illustrasjon av en utbygging med brunt tak ved siden av et rødt hus. En person står utenfor bygningen.

Hvilken av bygningene i det bildet er låven og tilbygget du har i første innlegg?
Jeg tolket bildene i første innlegget, og bildet ditt med kryssmålingen som at du skulle bygge til tilsvarende areal som tilbygget var.

Med det bildet som du la inn nå forstår jeg utfordringen bedre. Du må nok utgå fra å måle alt med langt målebånd, sette treprofiler og så spenne snorer.
Etter det kan du finjustere inn diagonalene og lengdemålene ved å flytte murarsnoren et stykke av gangen.

https://www.byggahus.se/forum/grund...angaende-att-snickra-profiler-utsattning.html
http://husplaner.se/?p=4273

Sist redigert:
Skulle gjerne stille l-element på bakkenivå eller til og med legge opp makadam så de til og med er over bakkenivå, kan man gjøre så?

Og deretter oppfylle en skråning opp mot l-elementene..?

Bare om du grunnlegger ordentlig. Du må få et fast fundament, og kunne motfylle så elementene ligger fast.
Ettersom du skal ha så høye elementer, med mye motfyll inni, så trengs det et solid fundament.

Ok fungerer det snekre trestøtter og kantelementene ligger mer eller mindre løst på makadam?

Nei, det må motfylles under både støping og i fremtiden for at de skal ligge på plass og ikke bevege seg.

Ok motfylles til 1/3 eller 1/2 hva er minimum?

Det stipuleres nok best i Bygg/Anlegg-AMA. Alternativt at du kontrollerer med bjelkeleverandøren.

Ok, ikke noe å be for best å få ned kantelementene lavere. De er av typen med en cementskive på.

Om jeg sender ned kantelementene lavere må jeg mure en rad leca oppå platen for at kledning skal kunne følge samme høyde som på garasjens grunn.

Hvordan pusser man deretter lecablokken og cementskiven så de får samme utseende enklest..?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.