Du kan flukte ut fra ytterdelen på utvidelsen med en lang snor.
Hvis du fester snoren i ytterhjørnet, spenner den ut 10m, så kan du røre den mot grunnivået, når det er jevnt hele veien så er din 10m lange snor en forlengelse av eksisterende grunn.
Med tanke på eksisterende låve så tror jeg det er presist nok.
Sørg for at grunnmuren mellom tilbygg og nybygg er i linje, så vil resten falle på plass etterpå. Taket vil uansett trenge litt blikkenslagerarbeid for å få tilkoblingene pene.
Vinkelen mellom tilbyggingen og låven er sannsynligvis ikke verdt å regne fra, den er rett og slett ikke presis nok til å kunne anta noe.
Det som er verdt å bevare er grunnmuren på tilbyggingen som skal linjere med den nye tilbyggingens grunnmur.
Det kan du måle ut med en lang rettlinjal eller murarsnor. Murarsnor brukes fortsatt i dag på proffbygningsprosjekter.
edit:
Når yttergrunnmurene er i linje med hverandre, kan du sette siste siden mot låven ved hjelp av 3-4-5 regelen. Etter det kan du diagonalmåle de to yttermurene på det nye bygget, mot det tenkte innerhjørnet. Men det kan nok veldig godt avvike med 10 cm mot det hjørnet.
Hvilken av bygningene i det bildet er låven og tilbygget du har i første innlegg?
Jeg tolket bildene i første innlegget, og bildet ditt med kryssmålingen som at du skulle bygge til tilsvarende areal som tilbygget var.
Med det bildet som du la inn nå forstår jeg utfordringen bedre. Du må nok utgå fra å måle alt med langt målebånd, sette treprofiler og så spenne snorer.
Etter det kan du finjustere inn diagonalene og lengdemålene ved å flytte murarsnoren et stykke av gangen.
Bare om du grunnlegger ordentlig. Du må få et fast fundament, og kunne motfylle så elementene ligger fast.
Ettersom du skal ha så høye elementer, med mye motfyll inni, så trengs det et solid fundament.