Ok men hvordan gjør man på de sidene der ny isolert plate støpes mot en gammel eksisterende kald grunn?

Skulle tro at noen isolasjonsplate, gnagersikret på kantene, mellom eksisterende grunn og ny grunn/plate er hensiktsmessig.

Hmm så celleplast duger ikke?

Det gjør det nok. Det regnes vel som isolering?
Har sett i andre tråder at det har sittet frigolit mellom, noen ganger tykkere, noen ganger tynnere.
Frigolit er jo favorittmaterialet for grunnmurer i dag.
(Det er bare jeg som av prinsipp mener at plast ikke hører hjemme i hus, annet enn der ingen vettige substitutter finnes, dvs. elmtrl.)

Jeg er nok mer redd for at platen sklir hvis den ikke forankres ordentlig.
Med støtte på kun to sider, på leirjord, med tung bygning så føles det som en risikabel konstruksjon.
Du burde sørge for at grunnen er ordentlig fundamentert, ikke bare oppå leirjord.

Tenker at bygningen ikke er så tung? Trestamme lavt tak og platetak.

Tenker å grave bort all jord og fylle opp med grus deretter makadam 15cm øverst.

Så vet jeg ikke hvor mye det hjelper å forankre vegger og takstamme i tilgrensende bygninger?

Om ikke bakken rundt heller nevneverdig så bør vel ikke glidning være noe problem?

Matjord bort og erstattes med grus og makadam, er ikke det standardprepareringen siden lenge tilbake?

Jeg tenker på heving av marknivåen, og at det kun er støtte i to ytterkanter. Bare støpning av 40m2 med 100mm plate vil veie inn på 10-talls tonn.

Låver pleier å være bygget etter enklere prinsipper, og om et par søyler har beveget seg 10-15cm, er det ikke hele verden, og det går alltid an å grave ut og erstatte steingrunnen etterpå. Det er ikke riktig samme prinsipp med en plate på mark og bolighus oppå mener jeg.

Men jeg er som mange andre lekman i sammenhengen. Bygger heller litt ekstra enn å risikere noe.

Skal bruke l-element 40cm.
Fungerer det å la 30cm av disse stikke opp over bakkenivå eller finnes det noen slike begrensninger?

Det er vel kanskje når du støper at du kan trenge å etterfylle litt ekstra. Det blir ganske store bevegelser når man vibrerer betongen.

Tenkte kjøre med vibrasjonsfri betong men da blir vel formtrykket desto høyere..??

Tror nok det blir mindre faktisk

Hvordan måler man egentlig enklest ut når man skal støpe utbygging mot gammel bygning.

Kryssmåling funker vel ikke helt da?

Kan man lage en gigantisk vinkelhake typ 3x3 meter i 45x95? :)

Kan man kryssmåle ifølge bildet først måle den svarte diagonalen, deretter måle ut den røde diagonalen for å finne ut hvor det nye ytterhjørnet skal være?

Bygning med rød trekledning, to diagonaler vises i svart og rød, peker ut et nytt ytterhjørne. Gressplen i forgrunnen.

Ellers kan du jo kikke langs veggene på utbyggingen og husgavlen, og sikte inn et punkt der de møtes.
Ta gjerne et snøre til hjelp.

Og ikke gå ut fra at den gamle bygningen og utbyggingen er bygget perfekt i 90°!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.