Er i startgropen for årets ulike små prosjekteringer. Der inngår blant annet å bygge to soverom på ca 40kvm totalt til en eksisterende leilighet.

Spørsmålet er hvordan hadde dere løst grunnen her mest økonomisk?

Resten av leiligheten har en gammel potetkjeller under seg som man kunne kalle for torpargrunn. Gulvnivået i leiligheten er ca 60m over bakkenivå der det finnes et regelverk.

Det finnes tanker om å støpe på et annet sted i eiendommen samtidig, og jeg tenker at skal betongbilen likevel hit kan jeg like gjerne støpe plate på mark?

Rødt uthus med sort tak i landlig landskap, gress foran med markert område. Planlegging av bygging inklusive betongfundament diskuteres.

Rød bygning med bølgeblikk-tak, hvitt vindu og gressplen foran. Bygningen har en sokkel med slitasjemerker og en oransje ventilasjonsrør ved muren.

Hmmm ingen klokskap denne gang..?

Kan man tenke seg uisolert plate på mark. Så tre rader lecablokker med syll og treveggene på?

Trebjelkelag på ca 60 cm høyde over uisolert plate for å komme i samme høyde som resten av leiligheten?

Tja, bildene viser vel at det er en låve med tak- og platevegger.

Hvor er den eksisterende leiligheten, og hvordan er den bygget/konstruert? For dere bor vel ikke i låven?

Man kan si at leiligheten er bygget innenfor låvens skall. På denne siden sitter det provisoriske planker med plater utenpå som yttervegg.

Er det vanvittig å støpe uisolert plate på mark, så mure opp tre rader leca og deretter regel opp et gulvdekke på lecablokkene? Da vil gulvnivået havne på ca 60 cm, som er på nivå med resten av leilighetsgulvet....

Hva skal den støpte platen fylle for funksjon?

Og hva blir det for isolasjon i gulvbjelkelaget?

Jeg skal støpe en annen garasjeplate ved samme anledning og tenkte det ikke koster så mye å la betongbilen tippe betong disse ekstra 40kvm. Så må jeg lekte opp 60cm for å unngå nivåforskjeller og kuldebroer i leiligheten.

Isolasjon tenker jeg 20cm mineralull...

Høres ut som bortkastede penger med en betongplate under oppforet bjelkelag.

Grunnmur 60 cm, med oppforet gulv, og fylt med 60 cm lecakuler?

Fyll hele krypkjelleren med leca kuler?

Har søkt på nettet men kan noen forklare aller enkleste måten å lage en krypkjeller?

Materiale under grunnmur? Fyllmasse i krypkjeller? Fremgangsmåte for å støpe grunnmur?
Jeg kommer til å ha betongbil på stedet som skal støpe en annen plate på mark og tenker jeg da også kan få betong til f.eks. grunnmur i dette prosjektet samtidig.

I mitt prosjekt antar jeg at jeg bare trenger grunnmur på 2 av 4 sider, ikke de sidene som grenser mot tilstøtende bygninger?

Som jeg har forstått det, er krypkjeller en risikokonstruksjon, og det finnes to måter å minimere risikoen for fuktproblemer på:

1) Varmgrunn

2) Luftavfukter

Varmgrunn anser jeg som den eneste akseptable løsningen ved nybygg. Luftavfukter er en nødløsning for eksisterende fundamenter.

Alternativ til varmgrunn er å fylle fundamentet med Lecakuler eller Hasopor, (men jeg har fått inntrykk av at Hasopor er dyrere). Metoden har blitt brukt i noen gamle torpargrunner. Har man tenkt å legge tette gulv, bør nok gulvet være ventilert under. Sannsynligvis holder det med ventilerte gulvsokler.

Skal jeg fylle med lecakuler m.m. Blir det billigere med uisolert plate på mark og deretter lage et gulvbjelkelag 60cm opp...

Eller?

Hva er det for mark under?
Vet du hvor dypt ladens grunnblokk står?

Det er typ egentlig leire under men begge bygningene ser ut til å ha sand og makadam rundt veggene.

Grunnblokkene går ca. 40 cm under bakkenivå det ser ut som man har bygd opp med masse store steiner og deretter mindre steiner blandet med sement.

Under halve "plåtbyggnaden" finnes en 3m dyp torpargrunn som har vært potetkjeller.
Der er det bare jord som underlag....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.