Er i startgropen for årets ulike små prosjekteringer. Der inngår blant annet å bygge to soverom på ca 40kvm totalt til en eksisterende leilighet.
Spørsmålet er hvordan hadde dere løst grunnen her mest økonomisk?
Resten av leiligheten har en gammel potetkjeller under seg som man kunne kalle for torpargrunn. Gulvnivået i leiligheten er ca 60m over bakkenivå der det finnes et regelverk.
Det finnes tanker om å støpe på et annet sted i eiendommen samtidig, og jeg tenker at skal betongbilen likevel hit kan jeg like gjerne støpe plate på mark?
Man kan si at leiligheten er bygget innenfor låvens skall. På denne siden sitter det provisoriske planker med plater utenpå som yttervegg.
Er det vanvittig å støpe uisolert plate på mark, så mure opp tre rader leca og deretter regel opp et gulvdekke på lecablokkene? Da vil gulvnivået havne på ca 60 cm, som er på nivå med resten av leilighetsgulvet....
Jeg skal støpe en annen garasjeplate ved samme anledning og tenkte det ikke koster så mye å la betongbilen tippe betong disse ekstra 40kvm. Så må jeg lekte opp 60cm for å unngå nivåforskjeller og kuldebroer i leiligheten.
Har søkt på nettet men kan noen forklare aller enkleste måten å lage en krypkjeller?
Materiale under grunnmur? Fyllmasse i krypkjeller? Fremgangsmåte for å støpe grunnmur?
Jeg kommer til å ha betongbil på stedet som skal støpe en annen plate på mark og tenker jeg da også kan få betong til f.eks. grunnmur i dette prosjektet samtidig.
I mitt prosjekt antar jeg at jeg bare trenger grunnmur på 2 av 4 sider, ikke de sidene som grenser mot tilstøtende bygninger?
Som jeg har forstått det, er krypkjeller en risikokonstruksjon, og det finnes to måter å minimere risikoen for fuktproblemer på:
1) Varmgrunn
2) Luftavfukter
Varmgrunn anser jeg som den eneste akseptable løsningen ved nybygg. Luftavfukter er en nødløsning for eksisterende fundamenter.
Alternativ til varmgrunn er å fylle fundamentet med Lecakuler eller Hasopor, (men jeg har fått inntrykk av at Hasopor er dyrere). Metoden har blitt brukt i noen gamle torpargrunner. Har man tenkt å legge tette gulv, bør nok gulvet være ventilert under. Sannsynligvis holder det med ventilerte gulvsokler.