7.571 lest ·
64 svar
8k lest
64 svar
Synspunkter på utforming av grunn
Torpargrunn med støpt uisolert plate i bunnen..?
Nei. Plinter som graves ned, støpes på plass eller lignende. Så fiberduk og knust stein mellom plintene. På plintrekkene bygger du en gulvstamme som vanlig, men med viss tilpasning i bjelkelaget (minerit og trykkimpregnerte planker som bæreverk for bjelkelagsplaten.
Den er så helt uteventilert, eventuelt bare enkel espalier eller lignende som snøbeskyttelse.
http://www.traguiden.se/konstruktio...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/
Den er så helt uteventilert, eventuelt bare enkel espalier eller lignende som snøbeskyttelse.
http://www.traguiden.se/konstruktio...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/
Ok ingen ha
Ok ingen som riktig har kommentert uisolert plate med gulvbjelkelag på 60cm over platen.
Om vi ser bort fra økonomien, er dette en god konstruksjon eller en risikokonstruksjon å sammenligne med torparegrund?
Om vi ser bort fra økonomien, er dette en god konstruksjon eller en risikokonstruksjon å sammenligne med torparegrund?
Renovator
· Kalmar
· 3 054 innlegg
Jeg har også tenkt på det, om man ser bort fra kostnadene så burde det jo være perfekte forhold med støpt plate under torpargrunn blir jo samme fordel som kjeller, bare uten samme problem med tilskyttet fukt.
Ville vært veldig interessant med noen kunning på området.. 
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det vi "kunnige" ikke forstår er hva den støpte platen skal fylle for funksjon.
En forklaring på dette er altså hva vi vil se.
Selv om man likevel har en betongbil ute så er det jo kostnader forbundet med platen. Forarbeid, graving, makadam/grus, armering, kanter...
Som sagt, hvorfor :x
En forklaring på dette er altså hva vi vil se.
Selv om man likevel har en betongbil ute så er det jo kostnader forbundet med platen. Forarbeid, graving, makadam/grus, armering, kanter...
Som sagt, hvorfor :x
Jeg tenker å ha en traktorgraver som skal jobbe på stedet uansett nesten kostnadsfritt.
Jeg tenker at en uisolert plate med gulvbjelkelag 60cm over platen fjerner fuktproblemene med en tradisjonell krypkjeller?
Tenker ikke kantelement men treform som man deretter murer 3 rader lettklinker på.
Den eneste forskjellen i kostnader tenker jeg egentlig er litt mer betong og litt mer pukk?
Jeg har dessuten en del 10cm celleplast liggende, vet ikke hvordan jeg kunne bruke denne på beste måte....
Jeg tenker at en uisolert plate med gulvbjelkelag 60cm over platen fjerner fuktproblemene med en tradisjonell krypkjeller?
Tenker ikke kantelement men treform som man deretter murer 3 rader lettklinker på.
Den eneste forskjellen i kostnader tenker jeg egentlig er litt mer betong og litt mer pukk?
Jeg har dessuten en del 10cm celleplast liggende, vet ikke hvordan jeg kunne bruke denne på beste måte....
Det er ikke tilskytende markfukt som er det store bekymret med krypkjellere. Det er ventilasjonen med kald uteluft. Så en krypkjeller med uisolert plate er i prinsippet ikke det minste bedre enn "vanlig" mark under.
Derfor er det for en krypkjeller enten en luftavfukter, eller en varmgrunn som gjelder.
Derfor er det for en krypkjeller enten en luftavfukter, eller en varmgrunn som gjelder.
Ok, lener mot isolert plate i stedet og trinn opp til resten av leiligheten.
Tenker å bruke L element i de 2 nye ytterveggene. Kan jeg bare støpe betong rett mot de gamle ytterveggene på de 2 andre sidene?
Hvordan isolerer jeg i så fall de gamle grunnmurene? Med en ny vegg på innsiden som isoleres med f.eks. Mineralull?
Tenker å bruke L element i de 2 nye ytterveggene. Kan jeg bare støpe betong rett mot de gamle ytterveggene på de 2 andre sidene?
Hvordan isolerer jeg i så fall de gamle grunnmurene? Med en ny vegg på innsiden som isoleres med f.eks. Mineralull?
Om jeg tenker meg plate på mark men vil ha opp gulvnivået ca 60cm fra marken på bildet, hvordan gjør man da?

Du støper en grunnsokkel, deretter fyller du med pukk i grunnrammen til ca 300mm under gulvnivå, 200mm celleplast og 100mm betongplate.
Drenering som vanlig i høyde med grunnmursålens underkant.
http://www.byggatill.se/Grundlaeggning.html
Drenering som vanlig i høyde med grunnmursålens underkant.
http://www.byggatill.se/Grundlaeggning.html
Ok, lener mot å bruke L-element likevel, passer nok høyden ganske greit. Hvordan plasseres disse, må man motfylle L-elementene på en måte, eller plasserer man dem bare ut? Kan L-elementene stå i marknivå eller må de stå dypere?
Jeg tenker bare å bruke L-element på de 2 sidene som ikke har tilstøtende bygning. Hvordan bør jeg gjøre ved tilstøtende bygning? Kan jeg støpe betong inntil denne grunnmuren, eller bør jeg isolere her på en måte? Den ene tilstøtende bygningen har krypkjeller (langsiden) og den andre bygningen uisolert plate på mark (kort side).
Kruklete post, men håper dere forstår hva jeg mener...
Jeg tenker bare å bruke L-element på de 2 sidene som ikke har tilstøtende bygning. Hvordan bør jeg gjøre ved tilstøtende bygning? Kan jeg støpe betong inntil denne grunnmuren, eller bør jeg isolere her på en måte? Den ene tilstøtende bygningen har krypkjeller (langsiden) og den andre bygningen uisolert plate på mark (kort side).
Kruklete post, men håper dere forstår hva jeg mener...