Har et rom i låven vår som jeg skulle ønske å gjøre om til hønsehus. Men er bekymret for innertaket. Armeringen i betongen er synlig og rusten, se bilde. Vil ikke at taket plutselig skal mose hønene, eller meg selv. Hva tror dere, hvor ille er det? Og hvordan kan det utbedres?

• Rusten på betongtak med synlig armering og en hengende ledning. Tegn til forfall og bekymring for konstruksjonens sikkerhet i ladugård.
M msundq skrev:
Har et rom i låven vår som jeg skulle ønske å gjøre om til hønsehus. Men er bekymret for innertaket. Armeringen i betongen er synlig og rusten, se bilde. Vil ikke at taket plutselig skal mose hønsene, eller meg selv. Hva tror dere, hvor ille er det? Og hvordan kan det utbedres?
Tror ikke det er noen fare i det hele tatt, overfladisk armering ruster alltid. Derfor skal den som regel ligge minst 30mm inn i en støpning, og betong er "aggressiv" så mer rust i overfladiske jern når fukt & oksygen tilsettes konstant.

Du ser ut til å ha gammeldags skikkelig støping med bord som formsetting, og du har garantert flere lag armering i forskjellige sjikt, de pleide ikke å spare på dimensjonene heller om det ikke var krigstider. Selv den relativt store støpeflaten signaliserer bra armering.

• Liker
Kustvägen og 1 annen
  • Laddar…
Det er veldig glissent for å være armering. Kan det være noe annet?

• Liker
Kustvägen
  • Laddar…
Jeg vil gjette på at det er armeringsstøtte eller noe annet. Veldig vanskelig å tenke meg at det er konstruksjonsarmering.

Takk for svar! Kan/bør man gjøre noe for å stoppe fortsatt rust? Male?

M msundq skrev:
Nå jobber jeg med å bygge nye betongkonstruksjoner og ikke reparasjon, så jeg er ikke ekspert på å reparere gammelt.

Men ut fra bildet synes jeg ikke det ser ut til å være en "stor" påvirkning/skade, så jeg ville ikke ha reparert det for et hønsehus. Men hvis jeg skulle reparert det, ville jeg billet rent rundt armeringen, børstet bort løs rust, lagt på en reparasjonsmasse som Ardex A46 eller lignende.

Skulle jo også kunne være et forsøk på sveisefester for eventuell innredning/bokser/o.s.v.

M msundq skrev:
Skal vi vite mer, trenger du å børste bort løstsittende rust på ett sted og ta et bilde av det som finnes bak rusten.

MrJay
Børste med metallbørste, spray på eller påfør sinkmaling med pensel. Ferdig.

• Liker
Kustvägen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.