Hei,
Problemet:
Nå skulle jeg gjerne hatt masse meninger. Har revet opp gulvet for å isolere om. Mistenkte at det var noe med syllstokken. På bildene ser vi bjelkelaget som nederst er morkent (stukket inn kniven) og syllstokken som bjelkelaget hviler på, som også er morkent.
Årsak:
Vi senket marknivået utenfor for tre år siden.
Jeg tror rett og slett at det har stått under mark og det er årsaken til dette.
Når jeg leser om råtne syllstokker og lignende så kommer det ofte opp spørsmål om kanel-lignende pulver, hussopp osv. Når jeg pirker med kniven så faller det fra hverandre ganske lett, jeg hadde ikke reagert om det ikke var for dette jeg leste på internett.
Tiltak:
Fikk tips av en person om å forsterke bjelkene, sette stendere på tjærepapp, mot grunnsteinen, mellom gulvbjelkene og feste disse stenderne i gulvbjelkene og de stående plankene (tømmeret) slik at dette blir bærende i seg selv. Selv vet jeg ikke akkurat nå hva jeg kommer til å gjøre.
Spørsmål:
Trenger jeg å fjerne alt morkent eller kan jeg sette på forsterkninger på gulvbjelkene uansett? Hvis ikke, hva er det som er farlig med snustørt, men ubruktbart, trevirke.
Hva tror dere om ideen ovenfor?
(Skal legge gulvvarme i hele underetasjen samt renovere en hel del, så jeg hadde ikke regnet med den ekstra tiden dette medfører, noe som betyr at jeg er ute etter en smidig, men likevel holdbar løsning)
Hei, takk for svaret. Jo, det har nok vært en eller annen mask der når det var vått. Har i dag saget bort litt gammelt og ikke sett røken av liv i treet. Tror at det var vått for ganske lenge siden.
Troligvis ikke ekte hussopp. Den hadde nok ikke gitt seg så lett. Sannsynligvis bare "vanlig" råte som bryter ned treet.
Om fundamentet og stokkene nå er knusktørre så er det jo bra. Da bør det ikke bli fornyede fuktproblemer.
Den raske enkle billigste løsningen er nok den som du har skissert. Den fungerer så lenge som fuktigheten i fundamentet holder seg lav.
Ellers er vel fortsatt anbefalingen å fjerne alt fuktskadet treverk.
Vil du være helt sikker på hva det er så skal det gå an å sende inn prøver for analyse, men det tar sannsynligvis litt tid.
Har bakkenivået alltid vært som før dere senket det, eller har det sakte blitt høyere gjennom årene og dere har gjenopprettet originalnivået?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.