Hei!

Syllpappen ble litt for kort (1cm) på utsiden av fasaden.

Tenkte å forlenge den for å være helt sikker.

Tanken er å trykke inn cirka 4 cm syllpapp nedenfra og feste det med L-aluminiumsvinkel.

Hva synes dere? Hvordan kunne man ellers løse det?

Tusen takk.

• Tegning av byggdetalj som viser hvordan ekstra syllpapp kan forlenge eksisterende papp med vinkel-aluminium, målt 2 cm overlap.
Best løser du det med å gjøre ingenting. Antagelig er det bare destruktivt å prøve å presse inn syllpapp der i etterkant.

• Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
Pappen ligger jo der den gjør nytte uansett. Dessuten vil den sannsynligvis ikke engang være nødvendig hvis alt er i orden i utgangspunktet ellers. Så syllpappen er jo egentlig bare en dobbel sikkerhet. Ingenting som har noen funksjon egentlig.

Syllpappen er vel til for å beskytte mot fukt som kommer fra betongen oppover?

Jeg har lest en del rapporter der gamle hus uten syllpapp har problemer med fukt.

Takk!

hmm.. vet ikke hvordan jeg skal gjøre det riktig :surprised:

Men du har jo syllpapp allerede, den ene cm som er utenfor ligger jo ikke mot betongen. Hvorfor skal du gjøre noe?

ja men så mye fukt stiger det ikke i betongen, ikke engang i gamle hus så leser man om noen som har hatt problemer så skyldes det garantert noe annet i grunn og bunn.

• Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om det nå ved noen værforhold kan kondensere mot vindskjermen så ville det vært dumt å ha ekstra syllpapp som leder det inn i veggkonstruksjonen.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Ja, det føles som at det kommer til å bli betydelig mer fukt som renner ned ved neste regnskyll enn hva som suges opp under betongplatens hele levetid.

• Liker
swealp
  • Laddar…
Takk for alle svar!

Jeg fikk det forklart av vår K.A at det kan renne inn ovenfra, akkurat som dere sier.

Den beste løsningen sa vår snekker. "Skal legge asfalt nedenfra."

Så nå kommer de til å legge varm asfalt nedenfra for å beskytte mot evt. sprut osv som kan komme når det regner nedenfra.

mvh

Er "väggen" virkelig synlig og så utsatt på normale hus da? Høres veldig bakvendt ut alt sammen.

S Stefan1972 skrev:
Er "veggen" virkelig synlig og så utsatt på normale hus da? Høres veldig bakvendt ut alt sammen.
Hei Stefan!

Det er som min skisse som jeg la ved =)

mvh

jo jeg så tegningen men jeg tenkte mer at andre kanskje kan gi et bilde av hvordan det pleier å være? Høres litt søkt ut at man skal behøve beskytte det på denne måten. At det skulle være så eksponert?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.