Holder på og legger gulvspon og mot murstock manglet det noe å la gulvsponet hvile på, så jeg tok litt murbruk b og bygde en liten kant som den kan hvile på. Dette er altså innendørs på andre etasje i en villa. Trengs det noe syllpapp mellom gulvspon og mørtelen? Normalt sett skal jo tre aldri ligge mot betong el. mørtel, men er det nødvendig i dette tilfellet? (Innendørs)

• Gulvets flytende betongkant ved mursteinsvegg, med treplanker ved siden, brukt for å støtte gulvspån innendørs i en villa.
Syllpappen har kun som oppgave å bryte kapillærsug og burde ikke være nødvendig der. Derimot vil du kanskje legge et stykke underlagsfoam for å motvirke eventuell knirking, eller knaster om det skulle løsne litt materiale som ligger og lager ulyd under gulvet.

• Liker
eddiw
  • Laddar…
Ja, noe i mellom er bra for å jevne ut kontaktoverflaten mellom muren og sponplaten. Jeg ville ha tatt papp som er hardere enn foam og 'flyter ut' uten å komprimeres for mye.

Sist redigert:
  • Liker
eddiw
  • Laddar…
Takk for deres svar!
Siden det ikke er vann noen steder i nærheten, følte jeg ikke at jeg trengte å kapillarbryte med syllpapp, men dere har jo helt rett i at man nok vil ha noe mellom likevel for å unngå knirking eller lignende. Nå er det for så vidt en veldig liten bit og at man i prinsippet aldri vil gå der siden det er bak døren inn til rommet, samt på siden der et skap skal stå.

Jeg legger noe utjevnende i mellom bare, må dog være veldig tynt siden jeg tilpasset kanten i høyde med bjelkene (en ses på bildet ovenfor) for å få det i vater. Men det går jo ganske lett å rufse ned kanten litt.

Kanskje blir det syllpapp likevel, siden den nok bygger mindre enn foam.

Hvordan ville dere festet gulvsponten ved betongkanten?
Ved trelekten er det jo lett..
Er det skrue og plugg som gjelder ved betongen?
Spikerplugg? Vil jo ikke sprekke kanten jeg har laget..
Den er dog forsterket med en armeringsjern.

Holder det ikke å legge platen på? Legger du papp mellom så vil den spenne mot så det ikke blir slark.

E eddiw skrev:
Hvordan ville dere feste gulvsponet til betongkanten?
Ved trelekten er det jo lett..
Er det skrue og plugg som gjelder ved betongen?
Spikerplugg? Vil jo ikke sprekke kanten jeg har laget..
Den er dog armert med en armeringsjern.
PL400

useless useless skrev:
Holder det ikke å legge platen på? Legger du papp mellom så kommer den til å spenne mot så det ikke blir slark.
Jo det kanskje holder å legge gulvsponet på betongen bare og skru i trelektet. Med hjelp av gulvlist senere så kan man nok trykke ned og holde alt på plass.

Semiproffset Thiger skrev:
PL400
Er jo en variant som kanskje også ville fungere. Da må man jo dog lime både pappen mot mørtelen samt gulvsponet som deretter skal ligge mot pappen.

Kanskje smidigere, som ovenfor å tvinge ned gulvsponet på plass med gulvlist.

• Liker
Semiproffset
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.