11.906 lest ·
18 svar
12k lest
18 svar
"Svetseskole online - tråd" etterlyses.
Tror ikke du helt vet hva du snakker om. Man strenger ofte opp når man kjører i tykk plate. Det kan man gjøre både med blandgass og solid tråd eller med rørtråd og co2.lars_stefan_axelsson skrev:Precis, man kan MIGe (egentligen MAG) nesten hvor tykt som helst, særlig hvis man spraybuesveiser istf. kortbue, men etter å ha gjort begge synes jeg nok at MIG/MAG egner seg best for tynnere plater. (Men da har jeg iofs aldri behersket spraybuen) Det er ikke for ingenting at elsveising fortsatt er det vanligste i skipsindustrien. ;-)
Det har jeg derimot aldri prøvd (det fantes ikke når jeg lærte meg) hvordan er det i sammenligning med gass?
Hvis man kan kan man også bunne og deretter legge arbeidsstykket i stilling og deretter kjøre a-mål f.eks. a15 uten videre.
Hvordan tror du ellers man sveiser kommersielt i tykk plate? Med pinne...
Sveiseautomater bruker både pulverbuemateriale og tråd+gass.
Noen nevnte 10mm med mig/mag. Man kan egentlig kjøre hvor tykt som helst, 100 mm er normalt forekommende.
Sist redigert:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
jeg har gassveising pinnesveising og migsveising, skal jeg sveise tynnere plater type 1mm så er det enklere med mig'en, pinnesveisingen er ganske håpløs da... er det ganske tykk plate så får det bli pinnesveisingen mest på grunn av at migsveisingen var ganske billig (svak) og da har pinnesveisingen kapasitet.
gassveisingen er jo mest besværlig da det gjerne blir litt varmt og da blir det spenninger i platen og den bøyer seg...
gassveisingen er jo mest besværlig da det gjerne blir litt varmt og da blir det spenninger i platen og den bøyer seg...
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 242 innlegg
Ja, sist jeg var på et verft så var det akkurat det man gjorde for det aller meste, dvs sveiste med pinne. Ifølge ekspertene tok det nemlig lengre tid å sette opp automatene enn å sveise for hånd, så man sparte ingen penger på det. Det var bare under ganske spesielle omstendigheter at man brukte automater siden disse var (er?) ganske begrensede. (Man brukte i motsetning til bilindustrien ingen roboter, som er mer avanserte.) Om man regner i meter sveis ble det selvfølgelig litt annerledes.dunde skrev:
Nå var det flere tiår siden jeg var på et verft sist, man har sikkert hatt en viss utvikling. Man har f.eks. lagt dem ned... ;-)
Og om du leser innlegget mitt så står det ingenting i det som faktisk motsier det du sier, jeg har selv sveiset MAG opp til 10mm med kortbue og flere strenger så jeg er vel klar over at det går helt utmerket. Men det er likevel ikke det utstyret jeg ville valgt, først og fremst fordi man ofte sveiser tyngre konstruksjoner på plass (utendørs) og da er el-sveisen betydelig smidigere.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 732 innlegg
http://www.svets.se/2.a9399510651ebd2b0800043316.html
Her finnes en del som burde være av interesse for både nybegynnere og andre hva gjelder sveising.
Her finnes en del som burde være av interesse for både nybegynnere og andre hva gjelder sveising.
Klikk her for å svare