11.906 lest ·
18 svar
12k lest
18 svar
"Svetseskole online - tråd" etterlyses.
Side 1 av 2
Hei! Skal ha et smijernrekkverk til nybygd terrasse 6*4m og har absolutt ikke lyst til å betale de løpemeter-prisene som gjelder i Örebro akkurat nå. (1500-2000 sek/lpm).
Vil sveise selv (eller med hjelp av en sveise-kunnig nabo/venn).
Hvor begynner jeg? Hvilken type sveiseapparat trenger jeg? Vet at andre på forumet har resonert som meg ang. smiprodukter. Kan ikke noen kyndige legge opp en sveiseskole?
Forklar hvilke typer sveiseutstyr som bør brukes til ulike arbeid/materialer.
Hvilke forutsetninger kreves? Arbeidsoverflater, sveisebord etc.
Hvilket tilbehør kreves? Sveiseklemmer mm.
/Stefan
Vil sveise selv (eller med hjelp av en sveise-kunnig nabo/venn).
Hvor begynner jeg? Hvilken type sveiseapparat trenger jeg? Vet at andre på forumet har resonert som meg ang. smiprodukter. Kan ikke noen kyndige legge opp en sveiseskole?
Forklar hvilke typer sveiseutstyr som bør brukes til ulike arbeid/materialer.
Hvilke forutsetninger kreves? Arbeidsoverflater, sveisebord etc.
Hvilket tilbehør kreves? Sveiseklemmer mm.
/Stefan
Medlem
· västra götaland
· 1 017 innlegg
en liten 220v elsvets fungerer fint til å kjøre 2,5mm pinner med og er vel hva jeg anbefaler om du ikke har veldig stort budsjett.
en plan overflate, helst platekledd, eller en stor plate om det går an å få tak i (10mm tykk eller mer)
litt svetstenger er alltid bra.
og en vinkelsliper.
og definitivt vernebriller, hørselsvern og hansker.
tenk på at sveisen brenner bar hud så langermet er å foretrekke (om du ikke er skikkelig kul motorsykkelbygger i USA for de ser ikke ut til å ha vondt av sånt).
deretter er det bare å kjøre, har du stort nok bord kan du tegne opp rekkverket på bordet først. pleier å lette arbeidet om man skal ha vinkler eller lignende.
det er vanskelig å forklare hvordan man sveiser, men om du kjører med pinne så holder du pinnen litt lutet mot underlaget og ser smelten nærmest pinnen, deretter kommer slagget. Prøv på noen skrotbiter og forsøk å se hvor smelten er og hvordan den oppfører seg.
Skal du galve så er det viktig at du har banket bort slagget ordentlig, ellers ser det ut som drit etter galven.
en plan overflate, helst platekledd, eller en stor plate om det går an å få tak i (10mm tykk eller mer)
litt svetstenger er alltid bra.
og en vinkelsliper.
og definitivt vernebriller, hørselsvern og hansker.
tenk på at sveisen brenner bar hud så langermet er å foretrekke (om du ikke er skikkelig kul motorsykkelbygger i USA for de ser ikke ut til å ha vondt av sånt).
deretter er det bare å kjøre, har du stort nok bord kan du tegne opp rekkverket på bordet først. pleier å lette arbeidet om man skal ha vinkler eller lignende.
det er vanskelig å forklare hvordan man sveiser, men om du kjører med pinne så holder du pinnen litt lutet mot underlaget og ser smelten nærmest pinnen, deretter kommer slagget. Prøv på noen skrotbiter og forsøk å se hvor smelten er og hvordan den oppfører seg.
Skal du galve så er det viktig at du har banket bort slagget ordentlig, ellers ser det ut som drit etter galven.
Takk for starten Blackadder!
Fant en "Håndbok i el-sveising" på Biltema for 120:-.
Som jeg forstår det, er utfordringen med et rekkverk:
1. opprettholde vinkelretthet
2. unngå vridninger i konstruksjonen
3. få pene sveiseskjøter når man er amatør.
Men med dagens priser på smijern er jeg villig til å akseptere noen defekter.
/Bjarven
Fant en "Håndbok i el-sveising" på Biltema for 120:-.
Som jeg forstår det, er utfordringen med et rekkverk:
1. opprettholde vinkelretthet
2. unngå vridninger i konstruksjonen
3. få pene sveiseskjøter når man er amatør.
Men med dagens priser på smijern er jeg villig til å akseptere noen defekter.
/Bjarven
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 242 innlegg
Ja, tänk på att stålet krymper när det svalnar, så om du exv vill ha en 90 vinkel och svetsar på insidan av den så måste den vara någon/några grader större än 90 när du börjar. Det andra felet nybörjare gör är att de inte låter svetsen tränga in tillräckligt, och fogen blir då dålig och grund (dvs det tillförda materialet lägger sig "ovanpå" och svetsen uppnår inte full styrka. Du skall inte lägga på ens hälften så fort som du tror... ;-) En godkänd svets går fö sönder i materialet ca 50mm från själva svetsfogen, så om du drar och böjer lite på känn så skall alltså inte själv fogen spricka (förutsatt att geometrin inte är helt orimlig förstås).Bjarven skrev:Tack för starten Blackadder!
Hittade en "Handbok i elsvetsning" på Biltema för 120:-.
Som jag förstår det är utmaningen med en räcke:
1. upprätthålla vinkelräthet
2. undvika vridningar i konstruktionen.
3. få snygga svetsfogar när man är amatör.
Men med dagens priser på smide är jag beredd att ta lite defekter.
/Bjarven
Sedan är det inga större konstigheter, i bilindustrin så tar svetskursen två veckor (fast vi gjorde den på en.) Då hade jag iofs en lärare som sett tusentals 19-åringar passera förbi under de 20-30 år eller så han hållit på. Han var kusligt skicklig på att se vad man gjorde för fel, varför och vilken inställning som ledde fram till den.
Och hörselskydd är bra, inte för att svetsning egentligen bullrar, men du vågar mer om det är tystare. Och som sagt, öva, öva, öva. Du kommer inte att få det rätt första gången. Har du fler frågor så kör på, vi hjälper till efter bästa förmåga.
Sist redigert:
Undervurder ikke "punktering". Skal du sveise et rekkverk med diverse krumelurer så anbefaler jeg deg å legge det ut på noe plant og deretter punktsveise alt før du sveiser resten, på den måten unngår du en god del vridning i konstruksjonen. Ellers så anbefaler jeg deg som nybegynner å kikke på en brukt MIG-sveisemaskin og kjøpe en liten gassflaske med MISON eller karbondioksid. Mye lettere å sveise med som nybegynner, bare å prøvesveise på en bit så det flyter jevnt og høres bra ut.
Migsvets eller pinnesveiseapparat - ja egentlig vil man nok ha begge.
Jula har nå på sin Fyndhörna en vekselstrøm pinnesveiseapparat for 399:- Billigere enn brukt på Blocket. Den selges bare på postordre ser det ut som.
En likestrøm pinnesveiseapparat er hyggeligere, men da er man oppe i en pris på 2500:-
Vil man sveise plater, er det en migsvets man skal kjøpe, duger også til lettere konstruksjonssveising.
"Vanlig" migsvets koster fra 2000:- og oppover. Vil man ha sveisegass må man kjøpe det ekstra.
Enklere gassløse migsvetsar er billigere. Alle migsvetsar kan kjøres med flussfylt tråd så slipper man gassen.
Til ditt smidesräcke er den billige Jula sveiseapparat helt tilstrekkelig, du må sikre opp til 16 ampere på det uttaket du bruker.
Jula har nå på sin Fyndhörna en vekselstrøm pinnesveiseapparat for 399:- Billigere enn brukt på Blocket. Den selges bare på postordre ser det ut som.
En likestrøm pinnesveiseapparat er hyggeligere, men da er man oppe i en pris på 2500:-
Vil man sveise plater, er det en migsvets man skal kjøpe, duger også til lettere konstruksjonssveising.
"Vanlig" migsvets koster fra 2000:- og oppover. Vil man ha sveisegass må man kjøpe det ekstra.
Enklere gassløse migsvetsar er billigere. Alle migsvetsar kan kjøres med flussfylt tråd så slipper man gassen.
Til ditt smidesräcke er den billige Jula sveiseapparat helt tilstrekkelig, du må sikre opp til 16 ampere på det uttaket du bruker.
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 242 innlegg
Akkurat, man kan MIGe (egentlig MAG) nesten hvor tykt som helst, spesielt hvis man spraybuesveiser istf. kortbue, men etter å ha gjort begge synes jeg nok at MIG/MAG egner seg best for tynnere plater. (Men da har jeg iofs aldri mestret spraybuen) Det er ikke uten grunn at el-sveising fortsatt er det vanligste i verftsindustrien. ;-)holmertz skrev:
Det har jeg derimot aldri prøvd (det fantes ikke da jeg lærte meg) hvordan er det i sammenligning med gass?holmertz skrev:
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 242 innlegg
Ja, men da får disse nybegynnerne uten unntak for dårlig inntrenging (og da sier kvalitetskontrollanten "gjør om, gjør rett"79:an skrev:
Jeg vil si at de sveisingene som krever to hender (gass/TIG) tar lengre tid å få til fordi du både må kontrollere smelten og dessuten med den andre hånden føre til materiale i passe tempo. Som nybegynner så blir enten det ene eller det andre riktig, men aldri begge samtidig.
Så er vel punktsveising i og for seg enda lettere, men å sikte med en tang og holde inn en knapp kan man jo lære en middelbegavet sjimpanse så vi regner ikke det.
Takk for all info. Skal evaluere og suge det inn.
Interessant å få input om hvilken teknikk som er lettest i kombinasjon med egnethet for akkurat smier gjerde.
Jeg føler meg ydmyk overfor oppgaven. Det kommer til å bli tøft å lære seg, men hvis jeg økonomisk går i null ved å kjøpe fra håndverkere, har jeg iallfall lært meg å sveise for pengene.
/Bjarven
Interessant å få input om hvilken teknikk som er lettest i kombinasjon med egnethet for akkurat smier gjerde.
Jeg føler meg ydmyk overfor oppgaven. Det kommer til å bli tøft å lære seg, men hvis jeg økonomisk går i null ved å kjøpe fra håndverkere, har jeg iallfall lært meg å sveise for pengene.
/Bjarven
Selv om jeg for øyeblikket har en MIG sveiser, ville jeg, om jeg skulle trenge å sveise 10 meter terrassegjerde, sannsynligvis kjøpe en billig pinnesveiser for formålet.Bjarven skrev:Takk for all info. Skal evaluere og suge det til meg.
Interessant å få innspill om hvilken teknikk som er enklest i kombinasjon med egnethet for akkurat smijernsgjerde.
Jeg føler meg ydmyk overfor oppgaven. Det kommer til å bli tøft å lære seg, men hvis jeg økonomisk sett går i null med å kjøpe fra håndverkere, så har jeg i det minste lært meg å sveise for pengene.
/Bjarven
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 242 innlegg
Jeg har tilgang til begge og ville som sagt også velge det sistnevnte.holmertz skrev:
Til den som spurte først: Sørg for at du har godt med materiale å øve på og forvent at du må kaste bort tilsvarende et gjerde så går det nok bra. Og som sagt, selv om det balanserer seg ut så har du lært noe og forhåpentligvis hatt det gøy. Bare ikke sett fyr på noe, det er ikke like morsomt. ;-) Rent tørt og pent der du sveiser og alt brennbart på trygg avstand. Sørg også for at du har godt feste for returklemmene, og husk at det er strøm du har å gjøre med, ikke så høy spenning, men likevel. Du skal ikke jukse med det, for da kan det straffe seg.
Sist redigert:
Nå er jeg langt ifra sveisere, men vil likevel si at pinnesveising er utrolig undervurdert. I de fleste tilfeller sveiser jeg bedre med pinne enn med en Mig, men elsket gass og Tig på kursene.
Gassløs Mig nekter jeg å bruke, den spruter ofte frem noe som skal se ut som fuger, men jeg har aldri fått noen kontroll på smeltningen med en slik en.
Føles som at den aldri får en sjanse til å begynne å smelte før noe skjer og så begynner man igjen fra begynnelsen *sukk*
Mulig jeg skulle trenge å gå kurs igjen *S* men jeg holder meg helst til pinnesveisingen og til et rekkverkstrapp er den nok det beste valget med. Bare slå bort slagget og skaff gjerne en stålbørste til vinkelsliperen og vernebriller.
/Kent
/Kent
Gassløs Mig nekter jeg å bruke, den spruter ofte frem noe som skal se ut som fuger, men jeg har aldri fått noen kontroll på smeltningen med en slik en.
Føles som at den aldri får en sjanse til å begynne å smelte før noe skjer og så begynner man igjen fra begynnelsen *sukk*
Mulig jeg skulle trenge å gå kurs igjen *S* men jeg holder meg helst til pinnesveisingen og til et rekkverkstrapp er den nok det beste valget med. Bare slå bort slagget og skaff gjerne en stålbørste til vinkelsliperen og vernebriller.
/Kent
/Kent
TIG:en er en utmerket bra sveis for visse ting, men jeg bruker oftest pinnen jeg også, dog så har vi en fin ESAB MIG på jobben som er perfekt til litt plåt og når man skal "punkta" sammen sine konstruksjoner. Selv så kjøpte jeg en invertersveis til mitt eget garasje, funker til og med å sveise vanlig avgassystem med.......
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 242 innlegg
Innstillingsspørsmål kanskje? Og da mener jeg sveisen... ;-) Men på den andre siden trives du med TIG, og der er det enda flere ratt å justere på, så det er en svakere hypotese (selv om det ikke er noen spenningsregulering). Hva blir problemet med dine MIG-sveiser? Dårlig inntrenging, porer eller hva? Jeg har sveiset alt mellom 0,6 og 5mm (til og med enkelte 10mm) gods med MAG med godt resultat, så det er ikke umulig.snickarboden skrev:
Som naturalisert göteborgare så går det imot meg å reklamere for noen andre enn ESAB
P.S. Jeg fant følgende sitat på Millers side som bare var for bra: "Stick welding got its name not because the electrode looks like a stick, but because EVERYONE sticks the rod to the workpiece when learning how to weld." Så sant som det er sagt.
Sist redigert: