4.864 lest ·
10 svar
5k lest
10 svar
Svekket bærebjelke for takstolene etter borefeil.
Hei, har gjort en feil ved boring av hull for friskluftsventiler. Boret ved en feiltakelse gjennom halve bæringen for takstolene med et ø100 hull på et 1,5 plans hus. Jeg trenger tips om jeg må fikse dette på noe vis uten å svekke bæringen for mye. Takstolen ligger ikke midt for der jeg har boret.
Skal jeg f.eks. fjerne litt mer av innerveggen og skru fast en forsterkning eller bare spraye et sterkt lim i sporet etter hullsagen?
Veldig takknemlig for hjelp.
Mvh Peter
Skal jeg f.eks. fjerne litt mer av innerveggen og skru fast en forsterkning eller bare spraye et sterkt lim i sporet etter hullsagen?
Veldig takknemlig for hjelp.
Mvh Peter
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 innlegg
Har du boret i over- eller underkant så var jo det ikke så bra
Har du boret midt på så kan det klare seg uten tiltak men det avhenger av dimensjon på bæringen og hvor i konstruksjonen det ble boret.
Lim hjelper ikke.
Protte
Har du boret midt på så kan det klare seg uten tiltak men det avhenger av dimensjon på bæringen og hvor i konstruksjonen det ble boret.
Lim hjelper ikke.
Protte
Det er ca. 20mm fra nederkant på bærbjelken opp til sporet etter hullsagen(se vedlagt bilde). Jeg kan ikke se eller måle hvor høy bærbjelken er men den er 70mm tykk. Har nå målt opp dybden etter hullsagen og det er 25mm dypt.
Hullet jeg skulle lage er plassert midt over et vindu og jeg har sjekket på loftet hvor takstolene går og sporet etter hullsagen havner nesten midt mellom takstolene.
Mvh Peter
Hullet jeg skulle lage er plassert midt over et vindu og jeg har sjekket på loftet hvor takstolene går og sporet etter hullsagen havner nesten midt mellom takstolene.
Mvh Peter
Du har altså boret i hammarbandet. Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye. I og med at du ikke har boret helt igjennom, heller ikke i over- eller underkant så skal det ikke innebære noen vesentlig svekkelse.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 innlegg
Det ville vel ikke skade å skru fast en spikerplate før man setter igjen hullet...
Låner tråden litt:
Altanbygging pågår og skulle gjerne ta ut et hull i bjelken 195x45 for å føre ut nedløpsrøret gjennom det hullet altså ca 100 mm hull, kan jeg gjøre det uten risiko for at bjelken svekkes for mye? Hullet havner i midten av bjelken.
Altanbygging pågår og skulle gjerne ta ut et hull i bjelken 195x45 for å føre ut nedløpsrøret gjennom det hullet altså ca 100 mm hull, kan jeg gjøre det uten risiko for at bjelken svekkes for mye? Hullet havner i midten av bjelken.
I en bjelkekonstruksjon så tilfører nettopp bjelkens midt mkt lite. De store påkjenningene havner i over- og underkant.
Sammenlign med hvordan en I-bjelke er konstruert, den monteres alltid stående og har skikkelige "lok" og "bunn".
Sammenlign med hvordan en I-bjelke er konstruert, den monteres alltid stående og har skikkelige "lok" og "bunn".
Takk! Visste det nesten...ville bare ha bekreftet så jeg har noen andre å skylde på...Hubbe2 skrev:
Momentlasten et tverrsnitt klarer av er som hubbe2 nevner mye avhengig av den vinkelrette avstanden mellom kraftparet som dannes i øvre og nedre kant av bjelken (oversiden trykkes sammen, mens undersiden strekkes ut). Altså er det der de største spenningene oppstår ved belastning. Gjennomføringer i bjelker bør plasseres ved momentnullpunkter om mulig.
Hammerbånd i trehusrad viler ofte på et stort antall stendere, noe som gir korte spennvidder og derav små momentbelastninger. Så lenge din gjennomføring ikke skjer direkte under en punktlast i form av takstol el. lign. burde de tverrkrefter som oppstår i bjelken ikke utgjøre noe problem. Er man bekymret finnes det et uendelig antall måter å forsterke en bjelke på.
Lykke til med alt!
Hammerbånd i trehusrad viler ofte på et stort antall stendere, noe som gir korte spennvidder og derav små momentbelastninger. Så lenge din gjennomføring ikke skjer direkte under en punktlast i form av takstol el. lign. burde de tverrkrefter som oppstår i bjelken ikke utgjøre noe problem. Er man bekymret finnes det et uendelig antall måter å forsterke en bjelke på.
Lykke til med alt!
Klikk her for å svare