Hei,

fruen var nettopp og handlet isopor, vanlig hvit celleplast. De platene hun kom hjem med var hvite som vanlig, men noen av "cellene" var svarte. Hva er dette? Jeg lurer på om det kan være en slags antimuggmiddel.. Er det noen som vet? Google visste ikke!

Martin

Har du et bilde???

Jeg fikk for meg at det er rester fra produksjonen når fabrikanten har kjørt grafittplater. Disse er jo svarte.
Jeg hadde selv en del pakker med svarte celler da jeg gjorde min husgrunn.

Mattiaz skrev:
Jeg fikk for meg at det er rester fra produksjonen når produsenten har kjørt grafittplater. Disse er jo svarte.
Jeg hadde selv en del pakker med svarte celler når jeg gjorde min husgrunn.
Det er min gjetning også. "Kan inneholde spor av grafitt", typ.

Ingenting giftig altså? Skal nemlig ha det i akvariet :)

heljis skrev:
Ingenting giftig altså? Skal nemlig ha det i akvariet :)
Interessant!

Hvordan gjør du for at isoporen ikke skal flyte opp?

KnockOnWood skrev:
Interessant!

Hvordan gjør du for at ikke frigolitten skal flyte opp?
Det finnes flere bruksområder :) Jeg pleier å legge 1cm frigolit i bunnen, for å unngå at sand skal komme under en stein og skape høyt trykk på ett punkt på bunnglasset. Deretter er det populært å skjære til frigolitt så det ligner en bergvegg eller lignende, male med husfix & vannfarge og deretter lakkere med tokomponentslakk, for å få en pen og naturtro bakgrunn i akvariet. Jeg skal gjøre begge deler innen de nærmeste ukene :)
I det første tilfellet ligger stein og sand som hindrer frigolitten fra å flyte opp, i det andre tilfellet er det silikon som gjelder!

Ingen giftig i det hele tatt. Kjør på du bare!

Slå en signal til produsenten og hør.

Når vi legger flate tak på jobben får vi ofte celleplast med svarte celler i. Har jobbet med det i tolv år og jeg vet at det er ingen fare overhodet!

Det er rester fra når de har kjørt andre produkter på fabrikken. Ulike produkter har ulike farger men produseres i de samme maskinene. De kjøper inn råmaterialet fra kjemifirma, så ekspanderer de materialet til kuler og presser disse sammen til store blokker som deretter skjæres med varmetråd til plater. Typ.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.