Hei,
Kjøpte rundt 500m strølekt fra K-Bygg (Fresks) og dette har jeg gjort i to omganger.
Tok treverket "inne" og nå sist når jeg spratt opp båndene for å sette det, er det vått og svart på store deler av treverket.
Så min bekymring er at det er svartmugg, for denne lekten har jeg tenkt å ha innendørs for å sette innertak.
Hva tror dere?
Kjøpte rundt 500m strølekt fra K-Bygg (Fresks) og dette har jeg gjort i to omganger.
Tok treverket "inne" og nå sist når jeg spratt opp båndene for å sette det, er det vått og svart på store deler av treverket.
Så min bekymring er at det er svartmugg, for denne lekten har jeg tenkt å ha innendørs for å sette innertak.
Hva tror dere?
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 innlegg
Blir sånn iblant forårsaket av dårlig oppbevaring og fuktig og dårlig luftsirkulasjon, men det er ingen som helst fare så lenge det havner på et tørt sted og tørker. Da dør det og blir bare visuelt kjedelig. Blir ingen flere angrep bare fordi det har blitt påvirket der tidligere. Viktig er det jo at det får en sjanse til å tørke ordentlig før det spikres igjen med overflate og evt plast.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 innlegg
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 innlegg
Ja men det trenger jo ikke å være fuktig nå. Det kan jo ha skjedd hvor som helst i kjeden. Man bør jo kontrollere det uansett og er det tørt, ja da mener jeg at det er helt risikofritt. Det blir jo uansett ikke mer muggsoppsporer der enn hva det finnes naturlig i luften uansett.MathiasS skrev:
En muggsoppeskade som har tørket blir ikke risikofri bare fordi den har tørket. Døde partikler og sporer fra muggsopp inneholder fortsatt stoffer som kan være usunt å puste inn.
Svartmugg er heller ingen spesifikk muggsopp, men det finnes flere typer mugg som er mer eller mindre svarte i fargen.
Virket bør byttes ut, alternativt at påveksten mekanisk fjernes ved hjelp av for eksempel høvel (gjør det bare ikke i boligen) Virket bør også tørkes ut ordentlig.
Svartmugg er heller ingen spesifikk muggsopp, men det finnes flere typer mugg som er mer eller mindre svarte i fargen.
Virket bør byttes ut, alternativt at påveksten mekanisk fjernes ved hjelp av for eksempel høvel (gjør det bare ikke i boligen) Virket bør også tørkes ut ordentlig.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 innlegg
Du mener altså at de eventuelle sporene fra sånt der overstiger nivåene av de muggsoppsporene vi har i luften naturlig? Det som fører til helseproblemer er vel likevel livskraftige angrep som trives og der nivåene blir for høye.Centano skrev:
En muggskade som tørket blir ikke risikofri bare for at den tørket. Døde partikler og sporer fra muggsopp inneholder fortsatt stoffer som kan være uhensiktsmessig å puste inn.
Virket bør byttes ut, alternativt at påveksten mekanisk fjernes med hjelp av for eksempel høvel (gjør det bare ikke i boligen) Virket bør også tørkes ut ordentlig.
Jeg sa ingenting om noen nivåer i det hele tatt. Det jeg ville fremheve, og det var kanskje mer generelt enn spesifikt for dette tilfellet, er at en muggsoppskade ikke er harmløs bare fordi den er tørr.S Stefan1972 skrev:
Når det gjelder mengden sporer, så er det høyst personlig hvem som reagerer på en muggsoppskade eller ikke. Jeg synes forsiktighetsprinsippet bør praktiseres. Hadde dette vært et spørsmål om en nyproduksjon og det er et pågående fuktsikkerhetsarbeid, så ville treverket blitt byttet ut. Hadde det vært en mindre skade, så høvles skaden bort.
I TS sitt tilfelle høres det ut som at treverket havner på utsiden av plastfolien, noe som er bedre hvis man absolutt vil bruke treverket. Personlig hadde jeg byttet ut treverket eller tørket og høvlet av det.
Takk for alle svar!
Jeg ringte Fresks og skal dra inn med en av bitene fordi de trodde absolutt ikke at det handlet om svartmugg, men mer om blånad eller noe om bark. Han som var ansvarlig der sa at om det hadde vært svartmugg, så hadde de fått høre det fra andre .. men skal uansett dra inn så får vi se hva de sier.
Og ja, de kommer til å havne på innsiden av plasten.
Jeg ringte Fresks og skal dra inn med en av bitene fordi de trodde absolutt ikke at det handlet om svartmugg, men mer om blånad eller noe om bark. Han som var ansvarlig der sa at om det hadde vært svartmugg, så hadde de fått høre det fra andre .. men skal uansett dra inn så får vi se hva de sier.
Og ja, de kommer til å havne på innsiden av plasten.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 innlegg
Vaske det der gjør ingen forskjell. Finnes jo uansett trettielve milliarder sporer i luften ............
Om de kommer sitte der en takstmann kan se det, så vil det stå som et punkt å holde øye med i en tilstandsrapport ved et salg. Hvor ufarlig det enn er, så øker det ikke prisen direkte. Om det kan ses som sagt.