Stavparkett som skulle bort var nok limt med svartlim, etter å ha revet ca 10kvm kom jeg på dette...
så spørsmålet er da, hvor stor risiko er det med å bryte opp plankene fra svartlimet? har fått for meg at det er når man sliper i skiten som det kan oppstå spredning av asbestfibre?
Det var mest plastbelegg som ble limt med svartlim med asbest i.
Ikke alt svartfarget lim inneholder asbest.
Du må sende det inn til analyse for å vite det.
Problemet er at asbestfiber forblir i luften veldig lenge, så det er ikke bare under riving/sliping man trenger å beskytte seg, men også sørge for at det luftes ut og vaskes vått om og om igjen...
Du kan vel i det minste ta noen enkle grunnleggende beskyttelsestiltak som å bruke åndedrettsmaske, isolere rommet du arbeider i mot omgivelsene samt avslutte med våttørking.
Da har du i det minste gjort en veldig stor forbedring av det hele om det nå skulle være asbest i limet.
Åndemasken skal ha P3-filter og støvsugeren et HEPA-filter så er i alle fall den saken en biff. Så gjelder det å begrense spredning med plast og tape. Minimere skadeområdet, så å si. Skap ikke overtrykk i rommet uansett hva du gjør.
jaa, det har jo stått en støvfelle/sirkulasjonsluftrenser på i leiligheten siden torsdag, og jeg har forsøkt å unngå å støvsuge der det ligger svartlim, men støvsugd med støvavskiller i resten av leiligheten hver dag siden fredag. Jeg har brukt en maske som malere pleier å ha, med to utskiftbare filterbokser på sidene, med brun stripe rundt. Angående undertrykk så har avtrekkskanalen ingen reguleringsventil, men stått åpen, jeg har dog ikke kunnet skjerme av da alle vegger er revet.
som dere ser har gulvet vært limt direkte mot betongen... hva ville det koste å slipe bort tror dere?
eller må man slipe bort det hvis man skal legge nytt gulv over?
Klart best å få bort det. Du trenger da et firma med utstyr for å håndtere ev. asbest.
Lar du det være ville jeg uansett flytsparklet et lag for å stenge det inne. Alternativt male eller noe..
Brun stripe er kullfilter. disse har, i visse tilfeller p3-partikkelbeskyttende egenskaper, men skal ikke brukes mot partikler primært, men mot løsemidler og lignende.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.