Noen tanker:

Er svartlim, asfaltlim og tjærelim helt ulike materialer eller ulike betegnelser på samme sak?

Når det gjelder asbest i noe av ovenstående lim, under f.eks. eldre plastmatte, er det noe av limene (om de er ulike typer) som mer sannsynlig inneholder asbest? For alt gammelt svartlim, tjærelim, asfaltlim inneholdt vel IKKE asbest, eller?!

Har lest om at f.eks. asfaltlim ofte fantes oppå betonggulv. Av noen spesifikke grunner. Om man derimot finner et svart lim under plastmatte som ligger på gammelt tregulv, er det da mindre sannsynlighet at limet inneholder asbest? Jeg mener, var det vanligere med asbestholdig lim på betonggulv?

Og, om man nå allerede har lyktes med å rive ut en gammel plastmatte med asbestholdig svartlim under, er det ok å ha restene igjen, dvs. kan man tro og håpe at fibrene er nokså fast bundet i det limet som finnes igjen?

Og vær så snill, dere som allerede har lest mengder av asbestspørsmål fra meg, takknemlig om jeg kan slippe kommentarer rundt dette. Jeg søker rett og slett fakta i emnet. For å vite hvordan jeg best skal agere med lim som finnes igjen oppå gammelt tregulv etter at vi tidligere, uvitende om asbest, rev ut en gammel plastmatte. Skal nemlig nå fjerne parkett som finnes oppå nå og i stedet legge inn et tregulv. Lurer derfor på om jeg da trenger å ta noen forholdsregler, sanere bort det svarte limet som finnes igjen eller rett og slett bare la rive ut parketten og legge det nye tregulvet oppå de limrestene som finnes igjen. Kan man føle seg temmelig rolig med limrestene om man ikke begynner å slipe i det?

Takknemlig for gode råd!

S
gammelt lim kan begynne å stinke ordentlig så tips er å få bort limet

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.