Hei,

Jeg skal rive ned veggen til denne garderoben:

En hvit dør fra en gammel garderobe, med treverk lent mot den. Et hull vises nederst i veggen ved døren.

Når jeg tok bort en gammel elboks ser jeg at det er noe svart materiale inne i veggen. Er dette noe rart man burde være forsiktig med?

Hull i en vegg med synlig svart materiale inni, etter fjerning av en gammel el-boks. Veggoverflaten er hvit og ujevn med tegn på slitasje.

Leiligheten er i et hus fra 1884, jeg er ikke helt sikker på at garderoben er original men jeg tror det.

EDIT: Eller den kan nok ha blitt satt opp når de la inn avløp i 1930.

Tror dere man burde bekymre seg eller er det bare å sette saga i veggen?

Sist redigert:
A
Det er trolig slaggstein. Veldig vanlig som byggemateriale under 17- og 1800-tallet helt fram til midten av 1900-tallet.

Innervegger av slaggstein er ofte dekket av sivmatter og puss.

Det er altså ingenting å være bekymret for. Bortsett fra det vanlige støvet som man helst beskytter seg mot. Asbest (som jeg gjetter at du var bekymret for) ble vanlig mye senere, ca. 1940 og fremover.

Sist redigert:
  • Liker
laxbrax
  • Laddar…
aah det høres jo ut som en ganske enkel forklaring. Det virket ikke veldig hardt, hva tror du om å sage opp veggen med en sag, burde funke vel?

A
Fogsvans fungerer nok aldeles utmerket, tigersag enda bedre, om man ser bort fra at det støver mer. Jeg har selv aldri trengt å rive hele eller deler av slaggstensvegger, derimot vet jeg at hullsagen spiser slaggsten til frokost.

C
Det er slaggstein. Ikke bruk finsagen for det er vekselvis ekstremt porøst men vekselvis steinhardt. Litt vanskelig å sage, regn ikke med noen fine snitt. Det inneholder sikkert diverse ubehageligheter, men ikke asbest eller noe annet som krever noen spesielle beskyttelsestiltak.

Perfekt!

Jo tenk om man hadde en tigersag ;-). Nå får det bli byggmax fogsagen i stedet. Er bare et snitt fra gulv til tak så det skal nok gå bra da.

Takk for den raske hjelpen! Jeg kaster snart opp en ny tråd om en annen vegg, stay tuned ;-)

Saging virker slitsomt... det funker ganske bra å bare slå ned slikt med slegge og huggmeisel, da risikerer du ikke å kappe eventuelle kabler heller. Derimot får du ikke like bra avslutning.

Hmm høres interessant ut, blir til å teste det også. Jeg kommer jo til å måtte pusse kanten uansett...

• Liker
Sirtingeling
  • Laddar…
Advarsel for et helt grusomt svart støv som er vanskelig å få bort. "Ask me how I know..."

Baufil fungerer bra på selve slaggstenen, men blir raskt sløv av mørtelen mellom steinene. Jeg brukte til slutt en bred meisel i en borhammer i bilinnstilling. Det ga en effektiv, men likevel kontrollert riving av veggen.

Som sagt, steinen er ikke noe problem, bruket i fugen ødelegger alle verktøy.

Saga/knakk forsiktig for hånd, støvet er fryktelig. Et nytt oljet eikegulv måtte slipes om, det var dekket ved veggen, men ble skittent flere meter bort, og det gikk ikke å få rent.

Jeg har saget ned to vegger i samme materiale. Begge gangene med tigersag.

Jeg kan bare bekrefte det andre allerede har nevnt, det støver utrolig mye og smitter lett av seg. Dekk til skikkelig de delene av hjemmet som ikke skal males om.

Lykke til!

Hadde selv harket til ved dette materialet, og fundert over asbest.
Veggoverflate med sprukket materiale, muligens glassfiber, og synlige fiberaktige tråder innenfor ovale markeringer.
Ser dog litt ut som glassfiber?
Hva kalles en slik konstruksjon av veggflate?

academia: ja du, jeg har dårlig peiling på hvordan asbest ser ut men jeg trodde det bare var en slags fibervev for å jevne ut veggen i stedet for å bredsparkle den, typ noen eldre variant av det som finnes i byggevarehandelen i dag men jeg kanskje har helt feil? Nå ble man jo bekymret for det i stedet :eek: :confused:

Ellers så kan jeg bare bekrefte hva dere alle andre sa, fugemassen dreper verktøy, tok mindre enn 20 cm før mer enn 1 mm av tennene på fugebladet var borte. Det fikk bli som noen andre nevnte, håndmeisel og hammer. Kanskje ikke var det morsomste måten å tilbringe gårsdagen på men nå er det nede i alle fall :D

Åpen skapnisje med diverse verktøy og materialer, inkludert planker, søppelsekker og en tom ølkasse. Vegger med synlig murpuss.

• Liker
Gaffsan og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.