Jeg holder på å rette opp et gulv og har støtt på problemer med de to siste gulvbjelkene.
De er 100x150mm og er felt inn i lettbetongstammen på langsidene. De er vridd mer enn 30 grader på den ene siden og var slik da huset ble bygget, siden det er mørtel rundt hele enden i den posisjonen.
Jeg vil unngå å lage hull i betongen og gjøre noen verre inngrep. Resten av bjelkene skrur jeg en regel på hver side av som jeg retter med (hver side slik at det blir mindre enn cc 600 mellom bjelkene).
Min strategi som den ser ut nå er å lage klosser av 45x70 som jeg limer og skruer på plass med la oss si 30cm mellomrom på hver side av hele den delen av åsen som er vridd. Det blir omtrent halve strekningen før den er tilstrekkelig i lodd til at jeg kan skru på siden.
Ingen dum løsning. Jeg pleier også å sette en regel på hver side for å redusere cc-målene. Skal du ha gulvspon på senere, så gjør det ingenting om reglene/gulvbjelkene ikke er perfekt loddrette. Det viktige er at "hjørnet" (er det litt vridd blir det et hjørne og ikke en flat overflate som møter gulvsponet) avveies mot øvrige bjelker akkurat som vanlig. Min erfaring er at det ikke er noe problem å lim-skru gulvspon til et slikt "hjørne". Hvis man ikke sparer på limet blir det en sterk forbindelse uansett.
Slik endte det hele. Jeg måtte sage kiler som jeg limte og skrudde på plass i ca 3 meter. Satte dem med 30cm cc. På det verste stedet var kilen 55mm bred (på 150 høy regel).
Nå har du jo løst det forbilledlig, men til fremtidige lesere er et tips å sette regelen flatt mot bjelken selv om den luter, og så høvle den i vater. Når man vater inn regelen gjør man det mot kanten som ligger lavest. Så høvler man til den høyere kanten når samme nivå. Gjorde så nylig og det gikk smidig med elektrisk høvel. Hadde litt mer beskjedne vinkler, kanskje 10°, men det burde gå bra selv med 30°.
Nå har du jo løst det forbilledlig men til fremtidige lesere er et tips å sette regelen flatt mot bjelken selv om den luter og så høvle den i vater. Når man veier inn regelen gjør man det mot kanten som ligger lavest. Deretter høvler man til den høyere kanten når samme nivå. Gjorde så nylig og det gikk smidig med elektrisk høvel. Hadde litt mer beskjedne vinkler, kanskje 10°, men det burde gå bra selv med 30°.
I mitt tilfelle begynte skruvingen på halve gulvåsen så en halvdel var rett og andre halvdel kraftig vridd. Hvis det hadde gått å tvinge mine regler til å matche skruvingen hadde det vært jækla mye mer slitsomt enn som jeg løste det. Men med mindre vridning så er din løsning mye smidigere.
En tillegg er at for å høvle til overkanten kan man bygge en elektrisk høveljigg. Jeg hadde en for håndoverfresen som jeg har brukt på noen steder, men jeg skal lage en for en elektrisk høvel for fremtidig bruk.
Denne karen har laget et eksempel på prinsippet for en elektrisk høveljigg:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.