Finnes det noe program som kan beregne bæreevnen på takstoler, der man kan legge inn opplysninger ut fra de takstolene man allerede har?
Det jeg er ute etter er å bygge om eksisterende takstoler og skulle gjerne hatt en bæreevneberegning på dem. Takstolene er fra -39 og er av typen fagverkstakstol, der jeg vil flytte støttebena og sette opp en ny evt. bærevegg på midten.

Har takstolshåndboken med program, men der blir det ikke som jeg ønsker helt :cool: Eller er den eneste løsningen å henvende seg til en konstruktør?

Noen som kan tipse om en konstruktør angående beregning? Og hva det koster å hyre noen.
Står på et veiskille hvordan jeg skal gå videre, antagelig flytte støtteben eller tenke om... Kanskje gjøre gulvarealet mindre.

Takstolprodusenter har alltid programmer for å beregne sine takstoler. Et slikt firma burde kunne gjøre beregninger for deg.

Hadde en bygningsingeniør her og så på hvordan jeg skulle gjøre for å kunne fjerne veggen til kattvinden. Han mente at takstolene skulle bæres av i henhold til det som er tegnet. Regelen som går vertikalt er bare for å få en vegg og ikke ha skråtak hele veien ned. Virket er 45x145.

Hva tror dere om dette, føles det som en god løsning? Skal forsøke å dokumentere alt etter hvert og legge det ut her.

• Skråttak med veggmarkeringer og vertikal støtte ved en kattvind. Byggematerialer og oppmerking synlig.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.