Hei
Skal gjøre en styrkeberegning for en trestige som jeg skal bygge,
Noen som har en anelse om hvordan man gjør det.

Tenkte å bygge en stige på 9 meter som skal ligge i 45 graders helning på et tak.
Den får være maks 55 cm bred og må bruke minst c24 klassifisert konstruksjonsvirke.
Tenkte å ha trinn hver 40 cm og bruke 45x45 lekter

alle tips settes pris på

• Liker
Haasted
  • Laddar…
Hva skal den være for "" Sotaren """ ?

J jonaserik skrev:
Hva skal den være for "" Skorsteinsfeieren """ ?
jeg jobber som blikkenslager og skal lage en stige til meg selv

Plåtis og spør ? Hvorfor i tre, det er et materiale som på tak som råtner med tiden. Hvorfor ikke ta en aluminumstige, sette ben på den, ankre i mønet og takfoten. Ellers med treverk hvis den skal ligge flatt på taket så holder det med 45X95 som langsgående og like som trinn. Trenger ikke konstruksjonsvirke.

J jonaserik skrev:
Plåtis og spør? Hvorfor i tre, det er et materiale som på tak som råtner med tiden. Hvorfor ikke ta en aluminumstige, sette ben på den, ankre i møne og takfot. Ellers med treverk om den skal ligge flatt på taket så holder det med 45X95 som langsgående og like som trinn. Trengs ikke noe konstruksjonstreverk
Metallstiger riper opp metallet så det er ikke et alternativ og stigen skal kun brukes til et spesifikt arbeid, kravene på styrkeberegning og minst C24 klassifisert konstruksjonstreverk kommer fra et av våre statlige verk.

Rickard.
Hvorfor skal den styrkeberegnes når den skal ligge på et tak?

Om de vil se noe kanskje du kan sende med styrken av festene du har brukt for å feste pinnene da det er det eneste som vil bli belastet...

Rickard. Rickard. skrev:
Hvorfor skal den beregnes for styrke når den skal ligge på et tak?

Hvis de vil se noe kanskje du kan sende med styrken av innfestingene du har brukt for å sette fast pinnene da det er det eneste som vil bli belastet...
Rickard. Rickard. skrev: