Hei
Skal gjøre en styrkeberegning for en trestige som jeg skal bygge,
Noen som har en anelse om hvordan man gjør det.

Tenkte å bygge en stige på 9 meter som skal ligge i 45 graders helning på et tak.
Den får være maks 55 cm bred og må bruke minst c24 klassifisert konstruksjonsvirke.
Tenkte å ha trinn hver 40 cm og bruke 45x45 lekter

alle tips settes pris på

• Liker
Haasted
  • Laddar…
Hva skal den være for "" Sotaren """ ?

J jonaserik skrev:
Hva skal den være for "" Skorsteinsfeieren """ ?
jeg jobber som blikkenslager og skal lage en stige til meg selv

Plåtis og spør ? Hvorfor i tre, det er et materiale som på tak som råtner med tiden. Hvorfor ikke ta en aluminumstige, sette ben på den, ankre i mønet og takfoten. Ellers med treverk hvis den skal ligge flatt på taket så holder det med 45X95 som langsgående og like som trinn. Trenger ikke konstruksjonsvirke.

J jonaserik skrev:
Plåtis og spør? Hvorfor i tre, det er et materiale som på tak som råtner med tiden. Hvorfor ikke ta en aluminumstige, sette ben på den, ankre i møne og takfot. Ellers med treverk om den skal ligge flatt på taket så holder det med 45X95 som langsgående og like som trinn. Trengs ikke noe konstruksjonstreverk
Metallstiger riper opp metallet så det er ikke et alternativ og stigen skal kun brukes til et spesifikt arbeid, kravene på styrkeberegning og minst C24 klassifisert konstruksjonstreverk kommer fra et av våre statlige verk.

Rickard.
Hvorfor skal den styrkeberegnes når den skal ligge på et tak?

Om de vil se noe kanskje du kan sende med styrken av festene du har brukt for å feste pinnene da det er det eneste som vil bli belastet...

Rickard. Rickard. skrev:
Hvorfor skal den beregnes for styrke når den skal ligge på et tak?

Hvis de vil se noe kanskje du kan sende med styrken av innfestingene du har brukt for å sette fast pinnene da det er det eneste som vil bli belastet...
Rickard. Rickard. skrev:

Hvis de vil se noe kanskje du kan sende med styrken av innfestingene du har brukt for å sette fast pinnene da det er det eneste som vil bli belastet...
Rickard. Rickard. skrev:

Melding fra det statlige verket ->

1.2 Stige/arbeidsplattform Dere skal erstatte den egentilvirkede stigen/arbeidsplattformen. Det må i det minste finnes styrkeberegninger for konstruksjonen, samt bruk C24 konstruksjonsklassifisert virke. Se 57 og 58 §§ AFS 1999:3, 3, 10, 11 og 12 §§ AFS 2004:3 samt 9 § AFS 2013:4.

Vi har en laget av 25x38 lekter i dag og det likte ikke det statlige verket.

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Metallstiger riper opp platen så det er ikke et alternativ, og stigen skal kun brukes til et spesifikt arbeid, kravene til styrkeberegning og minst C24 klassifisert konstruksjonsvirke kommer fra et av våre statlige verk.
Riktig med riper og ikke noe morsomt, samt at overflatebeskyttelsen blir skadet. Skal selv legge en metallstige med føtter for feieren, hen har godtatt å bruke en vanlig stige i metall og føtter.

Så fantastisk nerdete.
Dessverre er jo de fleste fasthetsberegningene som gjøres (i hvert fall i mindre byggeprosjekter) basert på standardtilfeller. Og det finnes etter hva jeg vet ingen standardtilfeller for hvordan man konstruerer en slik stige, ettersom det egentlig ikke trengs.
Om jeg var deg, ville jeg gått til en av de større trevangene og spurt om de har noen gode konstruktørkontakter. En konstruktør kunne relativt raskt ha satt sammen noen beregninger med fine formler som overtaler selv en byråkrat. Men du vil selvfølgelig måtte betale for det.

Rickard.
Så utrolig tåpelig og uvitende, en stige liggende på et tak bærer jo ingenting....

ytelseserklæringen fra innfestninger og 45x70 eller noe sånt som er så utrolig overdimensjonert så bør de vel gi seg. Jeg tenker 45x70 siden det brukes i så mange forskjellige gjennomtrampingssikre systemer på cc 120...

Hvorfor ikke en godkjent metallstige liggende mot taket med trekortlinger imellom som er passende festet i stigens bakside.

Trykkimpregnert så råtner det ikke bort på noen år.

H Hybro skrev:
Hvorfor ikke en godkjent metallstige liggende mot taket med trekortlinger mellom, som er passende festet på stigens bakside.

Trykkimpregnert, så råtner det ikke bort på noen år.
Det skal være en midlertidig stige

Trykkimpregnert tre kan man ikke ha mot platetak, da ruster platetak.

Er det ikke, i akkurat dette tilfellet, enklere å bruke en alu stige med beskyttelse mot taket?

R RiKr skrev:
Er det ikke, i akkurat dette tilfelle, enklere å bruke en alu stige med beskyttelse mot taket?
Dessverre ikke

Fordi den skal ligge mot taket så er det vel bare selve trinnene man trenger å regne på? En 50 cm lang pinne som hviler på opplegg i begge ender og belastes med en punktlast fra en fot i midten er en av de enkleste belastningsfallene å regne på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.