Jeg trenger å stive opp en vegg som i dag har 60cc til 30cc for badet. I dag er det doble stendere med 2 cm luft i mellom. Det er naboens vegg og min, rekkehus. Antar at luften er viktig for å hindre lyd i å forplante seg?
På stenderne sitter i dag sponplate og dobbel gips. Ifølge baderomsregelverket må alt ned, og stenderne skal være på 30cc. Er det bare å sette en stender mellom hver og skråskru i gulv og tak? Jeg tenkte å bruke kryssfiner i stedet for spon for ekstra stivhet, deretter en vanlig gips og til slutt en våtromsgips. Setter platene slik at skjøtene havner omløp mellom hvert lag. Er dette riktig tenkt? Overkill? Finnes det smartere løsninger?
Hmm. Bildet havnet opp ned, men dere ser. Doble lekter med luft mellom. Lektene går også videre ned i gulvet til underetasjen og videre opp på loftet. D3 ekstra jeg skal sette inn, vil selvfølgelig bare gå fra gulv til tak.
Jeg har gjort samme øvelse. Jeg satte inn 45*70 som jeg skråspikret. På dette blir det 15mm plyfa deretter en våtromsplate. Alt ifølge "våtromsvegg 2012". Hopp over "vanlige" gipsen.
Stefan - Jeg er for treg tror jeg for jeg forstod ikke. Forklar gjerne om du orker. Jeg innser jo nå når jeg sjekker at det ikke finnes noe gulv eller tak å skråskru i.. hepp.. hva gjør man da? Noen slags bjelkesko? Tenkte å bruke 45x70.
Hama65 - Tenkte at dobbeltgips trengs for stivheten? Kan jeg droppe det med plywood? Er plywood mye bedre enn osb forresten?
Kapp av en bit regel ca 20 cm, skru den oppe og nede i den ene kanten der du har tenkt å sette reglen. Nå har du god støtte i den ene siden for reglen som du også kan skru/spikre i.
Ok. Nå forstår jeg. Jeg hadde tenkt å sette noen lekter på tvers mellom de stående også midt på veggen.
En utfordring dog.. både ved gulv og tak er det ingenting å skru inn i. Lektene ser merkelig nok ut til å være skrudd gjennom dobbelgips inn i gulvbjelken. Se bilde. Veggen er naboens gipsplate dere ser, så jeg er nesten inne hos dem Kunne her kanskje sette vinkeljern fra gulvbjelken til forsiden av de nye lektene?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.