Hei!
Skal prøve å styrke opp takbjelkene i vårt fritidshus. Det finnes en eldre del fra 1968 og en nyere tilbygg fra tidlig 90-tall. De er imidlertid koblet sammen på en noe mangelfull måte, så vi vil styrke dem. Har prøvd å forklare hva jeg mener i bildet nedenfor 😅 Tenker oss å sette lekter ca. 30 cm (blå) på hver side, og deretter en rett over alt på ca. 1 meter (oransje). Hva tror dere om det, eller har dere noen andre forslag?

Takk!

• Takbjelker i et fritidshus med håndtegnede planer for oppgradering, markert med blå og oransje linjer for å illustrere forsterkningstiltak.
lärjungen
Jeg ville gjort på en lignende måte, men jeg hadde latt den overlappende regelen være lengre, kanskje 2m eller deromkring. I tillegg ville jeg både skrudd og limt dem sammen med de eksisterende reglene. Da blir det skikkelig stabilt.

• Liker
undrar om
  • Laddar…
Går det ikke an å flytte den eksisterende stolpen så også "tilbyggets" takbjelke får støtte av den eller rett og slett sette en til stolpe med en ordentlig sokkel under som får bære tilbygget?

lärjungen
F fribygg skrev:
Går det ikke å flytte den eksisterende stolpen slik at også "tilbyggets" takbjelke får støtte av den, eller rett og slett sette en til stolpe med en ordentlig søyle under som får bære tilbygget?
Jeg tolker det som en midlertidig stolpe som brukes for å rette opp bjelkelaget.

Takk for raske svar, veldig hjelpsomt! Nei stolpen under kom med huskjøpet 😅 men ja, vi skal flytte på den så den støtter under der de begge talkbalkene overlapper så det burde også hjelpe.

• Liker
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Jeg tolker det som en midlertidig stolpe som brukes for å rette opp bjelkelaget.
Jeg tolker bildet som at man har fjernet den gamle ytterveggen og erstattet med en stolpe når man bygde til kåken.

• Liker
undrar om og 1 annen
  • Laddar…
lärjungen
F fribygg skrev:
Jeg tolker bildet som at man fjernet den gamle ytterveggen og erstattet med en stolpe når man bygde på huset.
Ja det ser ut til å stemme. I stand corrected 😊

Ja det ser ut til å stemme. I stand corrected 😊
Stolpen fikk en uheldig plassering men taket ser ut til å ha klart seg fint uansett fra hva jeg kan se på bildet

Jeg benytter anledningen til å spørre om spiker (eller skruer?): hvor mange ville dere satt i hver regel?

U undrar om skrev:
Jeg benytter anledningen til å spørre om spiker (eller skruer?): hvor mange ville dere satt i henholdsvis regel?
Jeg ville bare satt opp en ny stolpe under den "nye takbjelken" hvis den planlagte romløsningen tillater det. Å holde på med en masse korte plankebiter i taket tror jeg er dårligere.

• Liker
undrar om
  • Laddar…
lärjungen
U undrar om skrev:
Jeg benytter anledningen til å spørre om spiker (eller skruer?): hvor mange ville dere sette i hver regel?
Jeg ville helt klart skru, ikke spikre. Når jeg lager hjemmelagde "limtrebjelker" setter jeg skruer med ca 15 cm mellomrom. En i hver kant. Deretter en i midten, men forskjøvet. Se illustrasjon. Og kanskje øke overlappingen enda mer enn jeg sa i mitt opprinnelige innlegg. Kanskje minst 4 meter hvis du ikke skal ha støtte under. Helst hele veien fra vegg til vegg med støtte i veggen hvis du vil ha åpen planløsning.

• En enkel tegning av en hjemmelaget limtrebjelke med skruer plassert langs kantene og i midten.
Jeg ville helt klart skru, ikke spikre. Når jeg lager hjemmelagde "limtrerbjelker" setter jeg skruer med ca 15 cm mellomrom. En i hver kant. Deretter en i midten, men forskjøvet. Se illustrasjon.
Ville du heller skrudd korte planker/regelbiter biter mot takbjelkene i henhold til TS sin idé og mål for å styrke det eksisterende i stedet for å sette en ny stolpe under den "nye takbjelken"?

lärjungen
F fribygg skrev:
Skulle du heller skru tynne plank/regelbiter mot takbjelkene i henhold til TS ide og mål for å styrke det eksisterende istedenfor å sette en ny stolpe under den "nye takbjelken"?
Det kommer an på. Hvis jeg vil ha en helt åpen planløsning ville jeg gjort det slik. Men skal det uansett være en vegg der, eller hvis det er greit å ha stolper midt i rommet er jo det en mer praktisk, tidsbesparende og materialbesparende løsning.

Planlegger du @undrar om å ha stolpe/stolper eller kanskje en liten veggbit eller tenker du å kunne ha helt åpent?

Interessante svar, takk! Det var tidligere en slags kjøkkenøy der som avgrenset mellom spiseplassen og kjøkkenet, som sluttet der stolpen nå vises. Vi hadde nok gjerne ønsket å ha åpen planløsning, men kanskje må vi beholde det som det er for ekstra støtte (men flytte stolpen så den støtter begge bjelker).

Vurderer imidlertid også å sette en regel lik den (men sterkere) som går over stolpen og under takbjelken fra ytterveggen opp til midten av taket, og så en lik en ned på andre siden (ca 3.60 m til hver side). Og støtte med vegg under takets midt, ca 70 cm fra stolpen man ser på bildet. Alle bjelker har samme type overlapping mellom den gamle og nye delen. Hva tror dere om det?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.