Jeg planlegger å sette opp et seiltak, og vil sette et festepunkt i skorsteinen for å få tilstrekkelig høyde. Seilet blir trekantet og cirka 22 kvm. Skorsteinen er nymurt for noen år siden og ser ut til å være i god stand. Men det blir vel en del kraft i festet som jeg antar blir en vanlig krok. Mitt spørsmål er: Trenger jeg å være bekymret for om det vil holde, eller kan skorsteinen kollapse når det blåser kraftig?

Jeg stilte spørsmålet til den tiltenkte leverandøren, og han sa at festet trenger å tåle 400 kg. Hva tror dere? Er det rimelig? Tåler min skorstein det?

• Rød mursteinskorstein på svart tak på et hus i godt vær.
Hvis man er redd for skorsteinen sin, setter man ingen TV-antenne eller parabol i den (finnes til og med de som har blåst ned av det...). Fester man opp 22 kvm seil i skorsteinen, så er man nok ganske galen ;) MVH

• Liker
Tooompaaa89
  • Laddar…
Jeg synes som Racer! La være å belaste din skorstein om du vil at den skal forbli intakt fremover. Selv om den kanskje ser stabil ut, så er det jo bare en stabel av stein med litt mørtel. Den kommer nok ikke til å rase eller velte, men den kan bli utett. Det liker ikke feieren.....

Sist redigert:
J
Tror at skorsten holder men mener at man er ganske naiv hvis man tror at man kan ha et seil på 22 kvm oppe når det blåser.

22 kvm uansett hvilken festepunkt du har er en enorm kraft.

kraften på en 1 kvm ved 20 m/s 240 Newton

kraften på en 1 kvm ved 30 m/s 540 Newton

:D

John J skrev:
kraften på en 1 kvm ved 30 m/s 540 Newton
:D
Det stemmer jo ganske bra med de "400 Kg" som ble oppgitt om man forutsetter at alle tre hornene ballasteres likt. Det skal nok mye til for at man skal få inn 30 m/s tvers over et seil som sitter over en veranda, med mindre huset har en ekstremt utsatt beliggenhet. Da vil nok omgivende trær også falle overende...

Jeg ville dog likevel ikke feste seilet i pipa med mindre jeg hadde tenkt å ta det ned om det blåser. Pipa er ikke bygget for å ta opp krefter på tvers.

Ok. Takk for svarene. Pipa går bort. Gjenstår å i stedet sette et punkt på taket. Hva sies om å kjøpe en knape, bryggring eller lignende og feste den med en lang bolt som altså går gjennom blikktaket og gjennom takbjelken? Det burde vel bli tilstrekkelig solid? Føles jo litt skummelt å få det tett, men burde man ikke kunne bruke farmaskrusprinsippet, dvs. sette en gummipakning i gjennomføringen? Hva tror dere?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.