Har dårlig oversikt over bæreevneberegninger og vil gjerne ha hjelp med et prosjekt jeg planlegger. Skal bygge en bro med 7-8 meters spenn. Tanken er å bygge 2 stk bjelker av trykkimpregnert tre 45 x 195 Klasse C24.
Vedlagt er en skisse av hvordan jeg har tenkt. Tanken er å bolte sammen 3 stk 4800 mm bjelker med M10 bolt som jeg setter med cc 400. Kravet er å kunne belaste med ca 1 tonn. Vil dette fungere?
Jeg er virkelig ingen konstruktør, men jeg får det til at en enkelt 45x195 regel av C24-kvalitet, og som er 8 meter lang, bøyer seg 34 cm ved en punktlast på midten med 1 tonn (fritt opplagt).
Treghetsmomentet skalerer lineært med bredden på bjelken, så en tilsvarende bjelke som er 3x45 mm bred bøyer seg en tredjedel så mye, dvs. drøyt 11 cm.
Med en slik trippelbred (3*45)x195 på hver side av broen burde nedbøyningen bli halvparten, om lasten er symmetrisk fordelt, dvs. cirka 5.5 cm.
Føles vel ikke helt stumt. Hva som skjer når du lager en (3*45)x195 ved å bolte sammen flere 45x195 som du har tegnet, har jeg ingen anelse om. Rimeligvis burde belastningsevnen bli dårligere sammenlignet med en enkelt solid regel?
Regnet med en 8 meter lang 45x220 isteden så blir nedbøyningen kun knapt 2.4 cm istedenfor 34 cm, dvs. bare knapt 4 mm med to bjelker a (3*45)x220. Bjelkens høyde er din venn, ikke bredden! Nedbøyningen skalerer med (1/bjelkebredde) men (1/bjelkehøyde^3)!
Hei
Ikke gjør det, du bygger et hengsel i prinsippet.
Limtrebjelke, er det et alternativ?
Jernbjelke? Min bro hjemme er nok 8 meter, den har jernbjelke og er stødig å gå på.
Fortell mer om hvordan du tenker, hva du vil oppnå, og hva det får koste?