K
Hei,

Hvordan skal pussen bearbeides for å få den så glatt som mulig? Det står ikke så mye på nettet om forskjellige metoder og hvilket resultat man kan forvente seg. Jeg valgte å filte pussen med en fin filtbrett, men opplever ikke helt at overflaten er særlig glatt, det er mye ballast/sand på overflaten av pussen nå, og jeg hadde ønsket å ha det glattere enn det, så nær sandsparkel som mulig uten å bruke sandsparkel.

Kanskje er det jeg som har gjort "feil"?
- Begynt å filte for tidlig/sent
- For fuktig filt
- Vasket filten for sjelden etc?
- Gått for hardt på med filten?

Pussen ble ikke helt jevn overalt, så jeg måtte gå litt hardere på med filten for å fjerne litt puss så alt virkelig ble filet, kan det ha med saken å gjøre?

Ikke verdens beste bilde, det er mer synlig ballast i virkeligheten enn hva bildet viser.
 
  • En pusset vegg med ujevn overflate og synlige sporflekker, med sandstruktur som viser ulike bearbeidingsnivåer etter pussing med filtbrøt.
K
Ok, har fått for meg at de skulle gi grovere finish enn filtbrett.
De er ikke helt glatte under, er de vel, uten som på vedlagt bilde?
 
  • Underlag med rutete mønster og tekstur.
Den så ganske grov ut eller kanskje bare veldig forstørret men det blir glatt. Så blir de bedre når de har blitt slitt inn en del også.
 
  • Liker
Vårtimer
  • Laddar…
K
Det er nok en forstørrelse som heter duga på bildet :)
 
K
Rivbrett og kanitz i Teak da?
Hva er forresten forskjellen mellom rivbrett og kanitz? Jeg trodde det var det samme, bare at kanitzen var til for vanskelig tilgjengelige steder, typ hjørner?

Men etter tips skal man rive med brett først og bruke kanitzen etterpå, og helst skal de være i teak.
 
Å få pussmørtelen like glatt eller i det minste i nærheten som sandspartel blir nok vanskelig. Da må du nok rett og slett bredsparkle den pussede overflaten etterpå. Puss har jo som sagt grovere ballast enn rent sparkel.
 
K
Nei, sparkle i kjelleren tenker jeg ikke å gjøre :) Det finnes en tanke med C-bruket. Jeg forstår at jeg ikke kan få det like sandglatt, men målet er å få det så jevnt som mulig, og min oppfatning er at det bør være mulig å få det jevnere enn min prøveflate.
 
Forstår tanken med c bruket i en kjeller, men da får du nok akseptere at overflaten ikke blir så glatt.
Om du ikke prøver å bruke en slipemaskin, som man normalt bruker til betong.
Men da bør bruket være veldig vått....
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.