Hei,

Vi bor i et telehus bygget i 1958, med kjeller. Ligger i Uppsala. Nå skal vi bygge et drivhus og sette søyler ca. 80 cm dypt. Dessverre går strømledningen fra gaten til huset akkurat der drivhuset skal stå. En strekning på 13 meter fra gaten til huset.

Fra de gamle tegningene jeg har fått tak i, fremgår det at ledningen går her, men det er såpass upresist at det ikke går an å vite annet enn +/- flere meter.

Er det noen kyndige her på forumet som vet hva man kan forvente seg:
- Hvor dypt går normalt strømledningen omtrent?
- Hvordan ser den ut, hvor tykk, type, er det normalt grus rundt.
Rett og slett byggekode fra den tiden...

Takknemlig for alle svar.

BirgitS
Velkommen til forumet!

Ledningskollen er en bra start: https://www.ledningskollen.se/
Det finnes jo annet enn strømledninger i bakken.

Når man ser hvordan det ser ut når de graver opp gatene så kan det virke som det finnes strømledninger omtrent en halv meter ned, men på tomtemarkedet kan det nok variere mye.

Er ledningen før strømmåleren din så bruk ledningskollen. De som målte ut hos oss klarte å finne ledningen veldig presist om det var 70 eller 90cm ned. (annet var det med telefonledningen som de klarte å markere ut 40cm feil når den lå på 40cm dyp)

Dere kan ikke forvente noe om dere ikke tar inn noen til å markere ut ledningen på stedet.

Skulle grave ned slange for vann og strøm gjennom oppkjørselen, visste at fiberen var lagt langs med samme strekning så jeg håndgravde. At det jukses ved fiberlegging visste jeg, men det var ganske ekstremt noen steder, for nær jordoverflaten med flere desimeter noen steder, og båndet som skulle ligge noen desimeter over fiberen og varsle slik at man ikke rekker å grave den av, lå som verst 2 cm over fiberen.

Fant også strømkabelen til huset, beskyttelsen til den lå på 40 cm dybde, kabelen ligger sikkert noen desimeter dypere, men neppe på 1 m som en anlegger sa at man ville sikte på.

Man gjør en utsättning, ingen rariteter og enkelt. Da vet du nøyaktig hvor strømkabelen er.

Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Dere kan ikke forvente noe om dere ikke får inn noen til å markere ut ledningen på stedet.

Skulle grave ned slange for vann og strøm gjennom innkjørselen, visste at fiberen var lagt langs med samme strekning så jeg håndgravde. At det slurves ved fiberlegging visste jeg, men det var ganske ekstremt på visse steder, for nær overflaten med flere decimeter på visse steder og båndet som som ligge noen decimeter over fiberen og advare slik at man ikke rekker å grave den av lå som verst 2cm over fiberen.

Fant også strømkabelen til huset, beskyttelsen til den lå på 40 cm dyp omtrent, kabelen ligger sikkert noen decimeter dypere men sannsynligvis ikke på 1m som en anleggsarbeider sa at man ville sikte på.
Du fikk i det minste et bånd, min fiber ligger 20-40 cm nede, uten bånd, og ikke der de sier den skal ligge...

Tusen takk for alle verdifulle svar! Vi skal definitivt bestille utsetting av kabelen.

Vedlagt gammel tegning har jeg av hvordan kabelen går (helt under der vi skal grave). Går det an å tyde noe av disse numrene, type kabel / dybde, etc?

• Gammel tegning av kabeltrase med tekniske spesifikasjoner, inkludert dybde og kabeltype. Viser også mål på 16.00, 10+10, 56 og 3.00.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.