Jeg har bygget et tett støyskjerm som foreløpig bare har en vegg av stående 120x28 terrassebord. En merkbar forskjell allerede. Jeg har lest en del om at det blir bedre med doble vegger og med isolering imellom.

Det absolutt billigste alternativet som foreslås er vanlig glassull mellom veggene.

Jeg tenkte bare legge en skråttliggende planke på toppen. Trenger man å fuktsikre glassullen på noen måte, eller gjør det ingenting om den blir moderat våt? Annet billig materiale?

Se til å ha avrenning nederst bare. Glassull mugner eller råtner jo ikke, men blir den for våt antar jeg at lyddempingen forverres.

• Liker
Kristian Ask
  • Laddar…
Markplate i steinull er kanskje enda bedre?

Jeg gjetter litt vilt på at du får bedre reflekterende effekt om du bruker en bred "lockpanel" som tetter de eventuelle sprekkene i din eksisterende vegg og sørger for å tette ordentlig mot bakken. Poenget med å ha steinull i et støyplank er jo for å absorbere støyen, noe det ikke gjør i en tett konstruksjon... Se konstruksjonen på NoiStop Green f.eks.

Håper du finner en god løsning uansett.

Beste hilsener
Klabbarparn

Klabbarparn Klabbarparn skrev:
Jeg gjetter litt vilt på at du får bedre reflekterende effekt hvis du bruker bred "dekkplate" som tetter de eventuelle sprekkene i din eksisterende vegg og sørger for å tette ordentlig mot bakken. Poenget med å ha steinull i et støygjerde er jo for å absorbere støyen, noe det ikke gjør i en tett konstruksjon... Se konstruksjonen på NoiStop Green f.eks.

Håper du finner en god løsning uansett.

Beste hilsener
Klabbarparn
Skal sjekke det ut. Tanken slo meg at det burde være åpen konstruksjon mot veien der det dempende materialet finnes for at det skulle absorbere.

Jeg tettet det meste mot bakken i dag.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jeg tettet det meste mot bakken i dag
Hvordan? Jeg leter selv etter gode idéer der.

ricebridge ricebridge skrev:
Hvordan? Jeg leter selv etter gode ideer der.
Jeg gravde ned en trykt regel på baksiden så går opp over nedre kant. Vi har veldig mye sand i jorden så treet holder veldig lenge selv under mark.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.