Hei!

Jeg er i gang med å bygge en lydisolert skillevegg på vår indre gårdsplass. Veggen består av 70x70 mm stolper med 70 mm glassfiberisolasjon mellom, samt 25 mm trebetong på hver side for å minimere lyden så mye som mulig. Vi ønsker å ha liggende 21x45 lister med 5 mm mellomrom i enten furu eller sedertre på begge sider til slutt (se bilde).

Jeg er nå litt usikker på hvordan jeg skal gå videre med konstruksjonen. Som jeg ser det finnes det tre muligheter,
  • Skru fast panelet rett på trebetongen
  • Stifte opp vindsperre for å beskytte konstruksjonen mot fukt. Deretter skru fast panelet
  • Stifte opp vindsperre, sette opp spikerslag for å skape luftespalte og deretter skru fast panelet
Hva ville dere gjort? Tusen takk på forhånd!

Lydisolert skillevegg under konstruksjon, med 70x70 mm stolper, 70 mm glassfiberisolering og 25 mm trebetongpanel på innergård.
Akkurat nå
En delvis ferdig lydisolert skillevegg med 70x70 mm stolper, 70 mm glassfiberisolasjon og 25 mm trebetong på begge sider, utenfor på en gårdsplass.
70x70 mm impregnerte stolper, 70 mm glassfiberisolasjon samt 25 mm trebetong.
Privacy-Slim-Site-Photo-1sq1.png
Målbilde

Er det passende å ha glassfiber utsatt for fukt?

Hvis dere ikke har mer luftgjennomstrømning så hvorfor trefiberbetong? Det veier ganske lite per volumenhet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.