Hvorfor har så mange problemer med støv i huset under oppussing, det skal være gøy å pusse opp.
Her kommer i alle fall et tips som jeg har brukt i mange år.

Gjør slik:

• Ta ut et vindu (gjerne på lesiden, vurder om det er passende utblås for støv mht biler, naboer osv)
  • Sag til en sponplate eller lignende som tetter i vinduskarmen.
  • Lag et (rundt) hull midt i platen som passer til en 12 volts radiatorvifte fra valgfri bil, du betaler 100 kr på skroten.
  • Monter viften i hullet (tenk på at barn kan få fingrene i viften, sett på beskyttelse om nødvendig) og koble den til en vanlig bilbatterilader (ikke små svake vedlikeholdsladere), med + og - snur du på rotasjonsretningen, viften suger nå ut støvet.

Nå kan dere støve så mye dere vil, viften suger ut alt støvet, sett en dør eller et vindu litt på gløtt (5-10mm) tvers over rommet så luft kan komme inn, det blir ikke et støvkorn på den andre siden.
Sprekken er også ganske bra for å kunne puste frisk luft når det blir altfor støvete (bruk støvbeskyttelse for munnen).
IKKE åpne døren når det er støvete i rommet!
Jeg har revet i puss i tak, slipt sparkel fra vegger mm uten problemer.

• Liker
Bo.Siltberg og 1 annen
  • Laddar…
Bra metode vår-sommer-høst. Om vinteren blir det iskaldt i huset om man har en vifte som trekker ut den varme luften hele tiden. Da kan man leie en profesjonell luftrenser i stedet som trekker inn den støvete luften, filtrerer den og blåser den ut i et "rent" rom.

• Liker
Lassiter
  • Laddar…
Eller så stenger man døren, åpner man et annet vindu og jobber seg varm;=)
Spøk til side, i sørlige Skåne har vi ingen større problemer med vinterkulden.
Selvsagt kan man leie en luftrenser, jeg har virkelig god rabatt på utleiefirmaene i byen, men da kan man jo like gjerne ta med noen håndverkere også.
Det frekke med viften er de store luftmengdene den flytter, et skikkelig støvete rom renses på under ett minutt.
Jeg legger heller pengene på huset enn på leiemaskiner.
Dessuten er det ofte billigere å kjøpe brukte verktøy, bruke dem til det som skal gjøres og så selge dem på Finn.no.
Rullestillas, mursag, planlaser, steinsag, byggsag, komprimatorplate mm. er en del av utstyret som har kommet og gått.

En bra grovstøvsuger er vel det vanligste og det løser problemet på en mye enklere og bedre måte.:rolleyes:

Nei,
Du kan støvsuge gulvet etterpå men en grovstøvsuger gjør ingen nytte i det hele tatt når det er så mye støv i luften at du knapt ser hånden foran deg.
Slipestøv og støv fra puss har en evne til å trenge ut i resten av huset og støvsuging er ikke nok, overflatene må våtvaskes for å bli rene.
Finnes morsommere ting enn å våtvask alle gulv, vegger og tak i et hus.

Men man kobler jo støvsugeren til verktøyet slik at inget støv kommer ut i luften i første steg.

Visst, setter man vinkelslipen i betong er det en annen sak.

Kan ikke koble støvsugeren til min brekkjern dessverre...

• Liker
50talshusBlg
  • Laddar…
J_O_F skrev:
Kan ikke koble støvsugeren til min kubein dessverre...
Men neste gang du sliper sparkel så test med en slipemaskin istedenfor en kubein;)

• Liker
cust3000
  • Laddar…
Nå var det jo ikke bare for å slipe sparkel;=)
Da har jeg en giraff med innebygd støvsuger.
Om du river en murt innervegg, banker ned en pusset overflate eller renser ut kajbon i skorsteinen din, da fungerer ingenting annet.
Jeg rev innertaket på mitt forrige hus, 2cm puss på stråmatte armert med ståltråd spikret i taket.
Det støvet noe utrolig, men vi kunne sove i rommet ved siden av under hele oppussingen.

Jeg synes ideen din er fantastisk bra... til de rette tingene. Hvis jeg skal rive rundt med puss og betong i kjelleren, skal jeg definitivt adoptere den. Men for sliping, fresing og saging er det grovisen som gjelder alle dager i uken.

Nimajneb skrev:
Men neste gang du sliper sparkel så test med en slipemaskin istedenfor en brekkstang;)
Der lo jeg høyt! :D

Jeg forstod det som et tips for å unngå å få støv i resten av huset, ikke for å få det helt støvfritt der man "arbeidet".

Har også brukt en gammel vifte med fleksibel plastslange (kjøpt for en billig penge på jula) koblet til utblåset. Fungerer riktig bra.

Men kan også tipse om nettopp grovisen, har stilt den påslått ved siden av meg uten slangen koblet når jeg har revet puss i kjelleren. Den fungerer altså da som en luftrenser. Jeg opplevde at det fungerte ganske bra, det er ganske store luftvolumer som den drar gjennom.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.