6.843 lest ·
26 svar
7k lest
26 svar
Støttestolpe for karnapp som ikke ble så bra...
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 innlegg
Ser ut som TS ikke er fornøyd, så da antar jeg at han ikke har tegnet plinten til å stå skjevt? Holder sikkert for takets snølaster, men for eventuell påvirkning fra siden blir den svakere enn om den satt sentrert. Hvor mye svakere kan jeg ikke svare på, men kanskje snekkeren har regnet på det og tatt hensyn til det.
Nå tror jo egentlig jeg også at det holder for de fleste forekommende laster hvis det bare finnes litt masse utenfor plinten...
Men det hadde ikke vært vanskelig å plassere den rett under, for å si det sånn. Kunne man i vårt tilfelle plassere alle fire pilarer med bare noen cm toleranse, så burde dette være veldig enkelt. Hadde våre plinter stått så skjevt, hadde det ikke fungert i det hele tatt, siden vi har pilarer som er like tykke som plintene og som festes i flere punkter.
Nå tror jo egentlig jeg også at det holder for de fleste forekommende laster hvis det bare finnes litt masse utenfor plinten...
Men det hadde ikke vært vanskelig å plassere den rett under, for å si det sånn. Kunne man i vårt tilfelle plassere alle fire pilarer med bare noen cm toleranse, så burde dette være veldig enkelt. Hadde våre plinter stått så skjevt, hadde det ikke fungert i det hele tatt, siden vi har pilarer som er like tykke som plintene og som festes i flere punkter.
Vet vi om søylen står skjevt eller ser den ut til å sitte skjevt?mariatherese skrev:Fast TS virker ikke fornøyd, så da antar jeg at han ikke tegnet fundamentet til å sitte skjevt?
Holder sikkert for takets snølaster, men for eventuell påvirkning fra siden blir den svakere enn om den hadde sittet sentrert. Hvor mye svakere kan jeg ikke svare på, men det har kanskje snekkeren regnet på og tatt hensyn til.
Nå tror jo jeg egentlig også at det holder for de fleste forekommende laster om det bare finnes litt masse utenfor fundamentet...
Men det hadde ikke vært vanskelig å plassere det rett under om man sier så. Kunne man i vårt tilfelle plassere alle fire søyler med bare noen cm toleranse så burde dette være kjempeenkelt. Hadde våre fundamenter stått så skjevt hadde det ikke fungert i det hele tatt siden vi har søyler som er like tykke som fundamentene og som festes i flere punkter.
Sitter den feil skal den naturligvis flyttes, sitter den rett så er det en sak å løse for utseendets skyld...
Allvitende
· Stockholm
· 1 831 innlegg
Hvilken morsom kommentar!Enk Projektet skrev:
Dette er et forum, hensikten er å stille spørsmål og få svar vurdert utfra den infoen vi får.
Men jeg kan med ganske høy sikkerhet si at:
tilsynelatende skjev søyle med flis, i ikke sentrert stolpesko ikke er fagmessig.
Gjensidig finnes det en ubetydelig liten risiko for at en huskonstruktør har tenkt seg den løsningen. (de kan jo også være mindre fagmessige).
Jaha...jaja...jeg venter og ser....Villa vista skrev:Hvilken morsom kommentar!
Dette er et forum, hensikten er å stille spørsmål og få svar vurdert ut fra den info vi får.
Men jeg kan med ganske høy sikkerhet si at:
tilsynelatende skjev pelare med flisa, i ikke sentrert stolbeslag ikke er fagmessig.
Selvfølgelig finnes det en ubetydelig liten risiko for at en huskonstruktør har tenkt seg den løsningen. (de kan jo også være mindre fagmessige).
Her skrives detmariatherese skrev:
Men støpningen er riktig utført i henhold til den opprinnelige tegningen. Så den saken er riktig. Men, under reisen blir vi enige om at den skal justeres noe. Omstøpingen er ikke gjort ennå, og snekkeren vil bli ferdig. Vi blir enige om å ikke feste stolpen i støpningen siden den skal flyttes og støpes om litt da den ifølge meg er litt for høy. Dog riktig i henhold til tegningene igjen. Så langt er alt ok.
Men, i stedet fester man den og lager dermed hull i stolpen i ytterkant og klarer dessverre også å lage en flis som ikke utbedres. Så nå når man støper om pilaren og må fjerne den gamle, vil stolpen ha synlige hull og en skadet kant.
Det som plager meg er at man ikke fikser feil etter seg. Eks. om et hjørne blir skadet osv.
Jeg kjøper ikke et hus for et par millioner hvor snekkeren kommer med "vi får ikke betalt for det, eller vi har ikke tid".
Tror faktisk ikke husleverandøren er særlig imponert over dette håndverket heller. Man vil jo ikke at folk som leser blogger skal koble dette utseendet til sitt varemerke, gjetter jeg...
Men jeg tror dette løser seg, ikke et stort problem direkte. Tidligere feil har fikset seg stort sett langs reisen. Det er mer at man blir lei seg og skuffet over håndverkeren som ignorerer det finere arbeidet eller det som mange kunder faktisk verdsetter høyest til slutt og sprer videre, nemlig finishen.
Skal males hvit. Ja, det vil sannsynligvis bli en terrassebord eller trappetrinn utenfor døren, men ønsker likevel å få til en korrekt støping utført, og en som ikke er for høy så jeg slipper å tilpasse trappen etter den senere.AndersS skrev:Hvordan skal det se ut når det blir ferdig?
Stolpen burde kles med en ytterboard for å få litt større dimensjon som harmoniserer med hjørneboarden man ser til høyre, og jeg hadde også malt den i samme farge. Det ser litt "pinnete" ut synes jeg.
Og som det ble skrevet tidligere så skal det vel også til et trinn og flate utenfor døren som vil dekke fundamentet og den nedre delen av stolpen.
Stolpen ser skjev ut, men det er vel forhåpentligvis en synsbedrag avhengig av hvordan bildet er tatt.
Klikk her for å svare