Jeg holder på å grave ut kjøkkenets krypkjeller 4x5 meter og kommer til å støpe ny såle på side 1, 2 og 3 samt bytte svillstokker på vegg 1, 2 og 3.

Neste uke kommer en sugebil og suger bort jord og før det tenkte jeg å sette litt støtter. Jeg vil ikke sage i stykker vegger og stikke bjelker igjennom som noen har foreslått, uten min tanke var å sette to støtter i hvert vindu som finnes på kjøkkenet som min fine figur viser (jeg har også satt en støtte som går fra berget til en bærende regel rett gjennom kjøkkenet). Altså en søyle inne og en utenfor vinduet og så en bjelke som hviler på disse. Er dette en god idé tro?

Min tanke er at disse skal redusere det verste trykket og minske risikoen for at noe raser inn når grunnen graves ut samt at man kan frigjøre svillstokkene med mindre løftehjelp.

Dimensjonene på disse har jeg ikke tenkt så mye på ennå, men tenkte vel spontant å overdrive for å være på den sikre siden... slå sammen en haug med regler… eller noe. Kjøkkendiagram som viser plassering av søyler ved vinduer for støttestruktur. Viser vinduer på vegger 1 og 3 med røde søyler inne og ute.

Leie noen jekker?

Kjøpt meg et knippe jekk på jula 5 tonn

Vegg nr 3 og halv vegg nr 2 står forresten på fjell så der skal det ikke graves ut mer.. det er derimot vegg nr 1 som kommer graves 1.5-2 meter ned ved siden av grunnsteinene så der må trykket slippes godt

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.