En vegg som går i samme retning som takstolene pleier typ aldri å være bærende, kan finnes unntak. Den veggen som går tvers over alle takstolene kan være bærende, men ikke sikkert, det avhenger av takstolenes konstruksjon.
Vi har en hjertvegg i kjelleren, men den er bygget etter at sponten er spikret på undersiden av mellombjelkelaget samt at det er 0,5-1cm luft mellom veggen & sponten. På markplan er det samme sak, alle innervegger er montert etter at sponttaket er spikret på undersiden av takstolene.
Vi har en hjertvegg i kjelleren, men den er bygget etter at sponten er spikret på undersiden av mellombjelkelaget samt at det er 0,5-1cm luft mellom veggen & sponten. På markplan er det samme sak, alle innervegger er montert etter at sponttaket er spikret på undersiden av takstolene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg selv ville ikke si at jeg henger på Byggahus forum, selv om kona stundvis kan synes det. Veggen er ikke skjøtet, men det er en større åpning som er delvis tettet igjen. Det er riktig som @Demmpa skriver om bærende vegger, men akkurat i plankehus kan man aldri være helt sikker. Sjekk retningen på gulvbjelkene i etasjen over. Veggen kan også erstatte en gulvbjelke. Det klokeste er å spare en liten del av veggen, både mot ytterveggen, og i overkanten.
Ser man til venstre på veggen ser man at plankene er skjøtet. At det har vært en åpning for en dør er ikke så vanskelig å overse.J justusandersson skrev:Jeg selv ville ikke si at jeg henger på Byggahus forum, selv om hustruen tidvis kan synes det. Veggen er ikke skjøtet, men det er en større åpning som er delvis satt igjen. Det er riktig som @Demmpa skriver om bærende vegger, men akkurat i plankhus kan man aldri være helt sikker. Sjekk retningen på gulvbjelkene i etasjen ovenfor. Veggen kan også erstatte en gulvbjelke. Det klokeste er å spare en liten del av veggen, både mot ytterveggen, dels i overkanten.
Takk for svarene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Plankvegger fungerer som skivekonstruksjoner. Plankene er skråspikret i hverandre. At de er skjøtet på høyden forekommer hele tiden og har ingen betydning for bæreevnen.
Mener du at man skjøter plankvegger som er bærende?J justusandersson skrev:
Bærende vegg burde vel ikke være bygd opp av plank?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jo, fram til ca 1950 ble de fleste småhus bygget med planker i alle vegger. Unntak: murede hus (ikke bare fasadetegl).
Klikk her for å svare





