Tenkte at jeg skal rive en vegg.
Før jeg får hit noen som kan noe om bygg, tenkte jeg sjekke med alt dyktig folk som henger her.
Føles spontant at man ikke skjøter bærende vegger som man har gjort her.

• Trepanelvegg under renovering med deler av puss fjernet, byggematerialer på gulvet, åpning til rom med hvitt kjøkkenbord og stoler i bakgrunnen.
  • En revet vegg med synlig trepanel ved siden av en dør, med bygningsavfall på gulvet.
  • Rivning av innendørs vegg med ujevn overflate, delvis fjernet panel og rot på gulvet. Dør til høyre. Potensielt bærende vegg.
  • Veggen med synlig treverk og ujevn gips, delvis revet. Åpning mot et kjøkken med spisebord og stoler. Veggskade synlig på høyre side.
  • Skisse av et rom med vegger, pil mot "Vägg som rives", tekst "Riktning på bjelkelag och takstolar" og "Murstolpe" i sentrum.
En vegg som går i samme retning som takstolene pleier typ aldri å være bærende, kan finnes unntak. Den veggen som går tvers over alle takstolene kan være bærende, men ikke sikkert, det avhenger av takstolenes konstruksjon.

Vi har en hjertvegg i kjelleren, men den er bygget etter at sponten er spikret på undersiden av mellombjelkelaget samt at det er 0,5-1cm luft mellom veggen & sponten. På markplan er det samme sak, alle innervegger er montert etter at sponttaket er spikret på undersiden av takstolene.

Jeg selv ville ikke si at jeg henger på Byggahus forum, selv om kona stundvis kan synes det. Veggen er ikke skjøtet, men det er en større åpning som er delvis tettet igjen. Det er riktig som @Demmpa skriver om bærende vegger, men akkurat i plankehus kan man aldri være helt sikker. Sjekk retningen på gulvbjelkene i etasjen over. Veggen kan også erstatte en gulvbjelke. Det klokeste er å spare en liten del av veggen, både mot ytterveggen, og i overkanten.

J justusandersson skrev:
Jeg selv ville ikke si at jeg henger på Byggahus forum, selv om hustruen tidvis kan synes det. Veggen er ikke skjøtet, men det er en større åpning som er delvis satt igjen. Det er riktig som @Demmpa skriver om bærende vegger, men akkurat i plankhus kan man aldri være helt sikker. Sjekk retningen på gulvbjelkene i etasjen ovenfor. Veggen kan også erstatte en gulvbjelke. Det klokeste er å spare en liten del av veggen, både mot ytterveggen, dels i overkanten.
Ser man til venstre på veggen ser man at plankene er skjøtet. At det har vært en åpning for en dør er ikke så vanskelig å overse.
Takk for svarene.

Plankvegger fungerer som skivekonstruksjoner. Plankene er skråspikret i hverandre. At de er skjøtet på høyden forekommer hele tiden og har ingen betydning for bæreevnen.

J justusandersson skrev:
Plankvegger fungerer som skivekonstruksjoner. Plankene er spikret skrått i hverandre. At de er skjøtet på høyden forekommer hele tiden og har ingen betydning for bæreevnen.
Mener du at man skjøter plankvegger som er bærende?
Bærende vegg burde vel ikke være bygd opp av plank?

Jo, fram til ca 1950 ble de fleste småhus bygget med planker i alle vegger. Unntak: murede hus (ikke bare fasadetegl).

• Liker
b-boy
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.