Hei
Ser på et hus fra 1984 med uisolert betongplate og flytende gulv slik jeg forstår det
altså følgende lag: drenering, plate, sand, plastfolie, celleplast, lumpap deretter gulv som laminat/parkett.
Yttervegger og bærende vegger er lettklinker i første etasje, deretter treregel andre plan
ikke-bærende er derimot i treregel i første etasje. Det gjør at det meste av trebjelkelag/sviller begynner ved 2. etasje, burde ikke dette redusere risikoen for fukt i svillene da jeg har vanskelig for å se at lettklinkerblokk kan suge opp vann?

Jeg vet at plate på mark fra 70- og 80-tallet ofte anses som risikokonstruksjon, men i dette tilfellet ser det ut til at treet i svillene aldri har hatt direkte kontakt med betongen. Den største risikoen jeg ser her er eventuell fukt som stenges inne under celleplast og betong, men det burde gå an å erstatte med et ventilert gulv uten større kostnad, samt muligens den regulerte innerveggen da.

Tror at det har vært litt forskjellige meninger gjennom årene om plastfolien skal ligge under isoleringen (celleplasten) eller over, nærmest overflatesjiktet.

Er du sikker på at det ligger sand? Trodde man sluttet med det på 70-tallet.

Konstruksjonen du beskriver høres ut som første etasje er kjeller eller sokkel. Hvor langt over bakken kommer de første trevirkedetaljene? Hvis det er et etasjeskiller over en "ordentlig" fullhøydeetasje tror jeg ikke man trenger å bekymre seg for at vann skal suges opp så høyt.

Jo det skal ha stått så i noen tegning at det var sand, selvfølgelig skal det jo være gulvspon over celleplasten også :D..

Ja det er sokkel men ytterst liten del under jord det er 1 vegg som er ca 1-1.5 meter under mark resterende 3 er frie. Så på den verste veggen er det ca 1-1.5 meter opp til syllstokken. Den veggen skal være om jeg har forstått rett (lettklinkerblokk, mineralull, plast, gips) så ingenting organisk der.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.