Hei!
Trenger å bygge en støttemur som varierer i høyden fra 10 cm til cirka 70 cm.

jeg lurer på om man kan gjøre følgende:
grave ned jordanker 70x70. Sett opp stolper i dem for å deretter bygge muren med trykk virke som f.eks. 45x120.

På innsiden av muren tenkte jeg å ha gamle markplater som jeg stiller opp stående mot muren så de fungerer som isolerende lag mellom jorden og virket. Muren kommer til å havne rett bak en hekk så den er skjult.

Er jeg helt ute og sykler? Om det skulle være en mulig løsning! Trenger jeg å støpe rundt øverste del av jordankerne som forsterkning?

takk for all tips og tilbakemelding!

• Liker
MMarkstrom
  • Laddar…
Tenker du avstivning/tykkelse på "muren" eller bare et plank?
70cm jordtrykk spøker man ikke bort

Ja min tanke er bare planker som er 45 i tykkelsen.

Skal du støpe noe ville jeg satset på å støpe fast gjengestang i bunnen en meter inn i skråningen som deretter går skrått opp til toppen av gjerdet/muren. Da forankrer jordens vekt stolpene.

Hva er din tidshorisont? Vil du bygge noe som skal vare noen år? Jeg synes ikke det er en god idé med nedgravd treverk. Jordankere tror jeg ikke kommer til å fungere, de fungerer ikke engang for å sette stolper i...)

M MMarkstrom skrev:
Ble det noe? vurdere også et lignende prosjekt.
[media]
Ser ingen store problemer med tr imp under jorden. Ville derimot bygge med tømmer og armeringsjern gjennom omgangen. Så stopper man inn en stokk rett inn i skråningen av og til.
En impregnerad grønn tømmerstokk, størrelse 120x140 mm, sett på Byggmax nettsted.
Problemet med å bruke planker er at de tørker fra hverandre og ikke tåler så stor spennvidde.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
M MMarkstrom skrev:
Ble det noe? vurderer også et lignende prosjekt.
[media]
Hei
Har startet prosjektet, men ikke ferdig ennå.
Gravde ned ca 60-70 cm og støpte trykkimpregnert klasse A, 95x95 direkte i bakken. Deretter planker 220x45 på innsiden av stolpene, Markduk som dekker innsiden av plankene mot jorden. Deretter hadde jeg steinplater 50x50 som jeg ville bli kvitt, så de la jeg mot innsiden (som å flislegge innsiden, for å forlenge levetiden på treverket).
Kanskje angrer jeg om 10 år, men prøver man ikke så vet man aldri.
Kan sende bilder om du vil!

• Liker
JörnA og 3 andre
  • Laddar…
A Ali83 skrev:
Hei
Har påbegynt prosjektet men er ikke ferdig ennå.
Gravde ned ca 60-70 cm og støpte trykkimpregnert klasse A, 95x95 direkte i bakken. Deretter planker 220x45 på innsiden av stolpene, fiberduk som dekker innsiden av plankene mot jorden. Så hadde jeg steinplater 50x50 som jeg ville bli kvitt, så de la jeg mot innsiden (som å flislegge innsiden, for å forlenge levetiden på treverket).
Kanskje angrer jeg meg om 10 år, men prøver man ikke så vet man aldri.
Kan sende bilder om du vil!
Selv støpte jeg fast stolpesko i betong og satte 90x90 stolper, deretter 2 gjengestenger inn i skråningen der jeg hadde boret et hull og støpte fast stolpene, satt som pergola deretter 45x90 mellom stolpene, ble kjempebra. :-)

• Liker
Ali83
  • Laddar…
Hvordan ble det? Kan du vise noen bilder?

H Hamled skrev:
Nå er hekken tjukk så det er vanskelig å se.

• Høy, tett hekk langs en plen med hus i bakgrunnen.
  • Tett buskas foran en høy terrasse laget av treplanker, med plen og utemøbler.
  • Tett hekk ved siden av treterrasse med slåmaskin og utemøbler i bakgrunnen.
  • Hjørnet av en hage med tykk hekk langs en trekantet kant og to områder med plen.
  • Tett grønn hekk i hage langs plen, vanskelig å se gjennom på grunn av tykkelsen.
H Hamled skrev:
Det ble bra. Støpte fast stolpene direkte i bakken. Satt opp muren med trykkregler. På innsiden la jeg marplattor og Markduk så treverket ikke kommer i kontakt med jord.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.