Hei!
Trenger å bygge en støttemur som varierer i høyden fra 10 cm til cirka 70 cm.
jeg lurer på om man kan gjøre følgende:
grave ned jordanker 70x70. Sett opp stolper i dem for å deretter bygge muren med trykk virke som f.eks. 45x120.
På innsiden av muren tenkte jeg å ha gamle markplater som jeg stiller opp stående mot muren så de fungerer som isolerende lag mellom jorden og virket. Muren kommer til å havne rett bak en hekk så den er skjult.
Er jeg helt ute og sykler? Om det skulle være en mulig løsning! Trenger jeg å støpe rundt øverste del av jordankerne som forsterkning?
takk for all tips og tilbakemelding!
Trenger å bygge en støttemur som varierer i høyden fra 10 cm til cirka 70 cm.
jeg lurer på om man kan gjøre følgende:
grave ned jordanker 70x70. Sett opp stolper i dem for å deretter bygge muren med trykk virke som f.eks. 45x120.
På innsiden av muren tenkte jeg å ha gamle markplater som jeg stiller opp stående mot muren så de fungerer som isolerende lag mellom jorden og virket. Muren kommer til å havne rett bak en hekk så den er skjult.
Er jeg helt ute og sykler? Om det skulle være en mulig løsning! Trenger jeg å støpe rundt øverste del av jordankerne som forsterkning?
takk for all tips og tilbakemelding!
Ble det noe? vurderer også et lignende prosjekt.
Vis vedlegget 380859
Vis vedlegget 380859
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 innlegg
Hva er din tidshorisont? Vil du bygge noe som skal vare noen år? Jeg synes ikke det er en god idé med nedgravd treverk. Jordankere tror jeg ikke kommer til å fungere, de fungerer ikke engang for å sette stolper i...)
Ser ingen store problemer med tr imp under jorden. Ville derimot bygge med tømmer og armeringsjern gjennom omgangen. Så stopper man inn en stokk rett inn i skråningen av og til.M MMarkstrom skrev:

Problemet med å bruke planker er at de tørker fra hverandre og ikke tåler så stor spennvidde.
HeiM MMarkstrom skrev:
Har startet prosjektet, men ikke ferdig ennå.
Gravde ned ca 60-70 cm og støpte trykkimpregnert klasse A, 95x95 direkte i bakken. Deretter planker 220x45 på innsiden av stolpene, Markduk som dekker innsiden av plankene mot jorden. Deretter hadde jeg steinplater 50x50 som jeg ville bli kvitt, så de la jeg mot innsiden (som å flislegge innsiden, for å forlenge levetiden på treverket).
Kanskje angrer jeg om 10 år, men prøver man ikke så vet man aldri.
Kan sende bilder om du vil!
Selv støpte jeg fast stolpesko i betong og satte 90x90 stolper, deretter 2 gjengestenger inn i skråningen der jeg hadde boret et hull og støpte fast stolpene, satt som pergola deretter 45x90 mellom stolpene, ble kjempebra.A Ali83 skrev:Hei
Har påbegynt prosjektet men er ikke ferdig ennå.
Gravde ned ca 60-70 cm og støpte trykkimpregnert klasse A, 95x95 direkte i bakken. Deretter planker 220x45 på innsiden av stolpene, fiberduk som dekker innsiden av plankene mot jorden. Så hadde jeg steinplater 50x50 som jeg ville bli kvitt, så de la jeg mot innsiden (som å flislegge innsiden, for å forlenge levetiden på treverket).
Kanskje angrer jeg meg om 10 år, men prøver man ikke så vet man aldri.
Kan sende bilder om du vil!
Klikk her for å svare