Jeg har fylt ut hele baksiden av min skrånende villatomt, og hevet bakkenivået ved min tomtegrense med ca 1 m. Langs tomtegrensen står et antall grantrær med 1-2 meters avstand mellom, og de er ca 7-10 m høye, med en stammediameter på 10-30 cm ved roten.
Min idé er å kappe granene drøyt en m opp, og stable tømmeret innenfor, bore og forankre dem i hverandre med armeringsjern eller lignende.
Er det noen som har erfaring med noe lignende bygg, holder "stubbene" for trykket fra fyllmassene, og hvor lenge før de og stokkene råtner, bør jeg overflatebehandle stokkene for å forlenge levetiden?
Kan legge til at det er skog utenfor min tomtegrense, så mulighet til å støtte ytterligere med steinmasser finnes.
Min idé er å kappe granene drøyt en m opp, og stable tømmeret innenfor, bore og forankre dem i hverandre med armeringsjern eller lignende.
Er det noen som har erfaring med noe lignende bygg, holder "stubbene" for trykket fra fyllmassene, og hvor lenge før de og stokkene råtner, bør jeg overflatebehandle stokkene for å forlenge levetiden?
Kan legge til at det er skog utenfor min tomtegrense, så mulighet til å støtte ytterligere med steinmasser finnes.
Oi. Umulig å svare på avhengig av trærnes beskaffenhet, råte, rotsystem osv. Mitt tips er å sette en wire ytterst på hver side & evt i midten som du forankrer innover. Kan jo gjøre det under ferdig marknivå.
Om du kan barke og tørke stokkene litt ville det være bra å impregnere dem med cuprinol e.l. For øvrig klarer gran seg bedre enn furu. Du kan nok likevel ikke regne med at konstruksjonen holder mer enn opp mot 10 år (gjetning basert på egne prosjekter). Sørg for å drenere med grus e.l. mot selve muren for å redusere trykket av våte fyllmasser samt fuktbindingen i stokkene.
Takk for tipsene med vaiere og barking og behandling. Vaiere er dog utelukket, da de fleste massene er på plass allerede.
Å lage en skråning kanskje er det beste likevel, med tanke på at jeg om 10 år må gjøre om muren uansett, og da kan det jo bli mer besværlig!
Å lage en skråning kanskje er det beste likevel, med tanke på at jeg om 10 år må gjøre om muren uansett, og da kan det jo bli mer besværlig!
Da jeg var en liten gutt, bygde morfaren min en brygge av grantømmer på samme måte som du beskriver. Naturligvis vokste ikke granene på stedet, men de ble pålet ned i sjøbunnen, hvorpå flere grantømmer ble stablet innenfor pålene og festet med vognbolter. Hele konstruksjonen ble sikret innover med ytterligere et par stokker som ble forankret i berget på land. Så ble herligheten fylt ut med sprengstein og grus.
Om det holder? Tja, den har stått der i snart tretti år...
Om det holder? Tja, den har stått der i snart tretti år...
Klikk her for å svare