Hvordan støtter jeg best opp yttertaket på mitt hus? Noen kjenner kanskje igjen dette huset da jeg har fått gode råd om hvordan jeg skulle henge opp innertakets bjelker i bodelen tidligere.

Huset består av to sammenbygde huskropper, dels en mindre del fra 1930 og dels en litt større del påbygd i 1975. Problemet er at yttertaket på den eldre huskroppen svaier omtrent en dm ned på midten av taket. Jeg har satt to piler for å vise det.

Diagram av et hus fra siden og fronten, med piler som peker ned på midten av taket for å indikere en svank i den eldre bygningsdelen.

Konstruksjonen av taket på den eldre huskroppen er helt åpen inni og det finnes ingen støtter eller strebere. Innertaket er helt kledd med isolasjon og panel til i nivå med stolpenes dimensjon, så jeg ser ingen stolper, bare hvor panelet er spikret. Nedenstående skisse viser hvordan loftsrommet ser ut. Loftsrommet i den gamle delen brukes som bodloft, og det er lett tilgjengelig, og det er tørt og helt uten noen synlige skader på lekkasje eller fuktighet. Jeg vet ikke når loftet ble isolert og kledd med rivningsvirke/panel på innsiden, men noe får meg til å tro at det skjedde tidlig på 60-tallet da vi fant noen gamle ukeblader fra den tiden i sagflis. Jeg vet heller ikke om det har vært noen annen konstruksjon på takstolene fra begynnelsen, og om eventuelle støtter bare ble kuttet bort for å få enkel passasje der oppe.
På den påbygde delen er det takstoler med støtter, og den delen er ikke isolert i taket. Den vindsdelen brukes ikke og man går bare ut dit når man skal inspisere yttertaket.

Skjematisk tegning av et hus med to sammenbygde deler, en gavltakdel til venstre og en skråtakdel til høyre, sett fra siden.
Sannsynligvis etter 1975 har daværende eier sett at yttertaket svaier og slått inn en 4"4 stolpe mellom loftsgulvet og mønet på hver side av skorsteinen omtrent der pilene er. Det kan også ha skjedd tidligere, men jeg vet ikke. Jeg har ikke klart å finne ut om det finnes noen langsgående mønebjelke eller om en eventuell sådan tar støtte på skorsteinen. Som dere ser, er det ingen støtte der tilbyggingens møne knytter seg midt på den gamle huskroppens tak, men jeg vet ikke hvilken belastning som er i det punktet. Trolig ikke ubetydelig i alle fall. Hele den påbygde delen og alt som ble gjort på den tiden kan man kalle for hobbyskole der man tok hva man hadde, og ingenting virker å være beregnet med hensyn til dimensjoner, med tanke på hvor mange forbløffende overraskelser vi har fått hittil ved renoveringen. Lodd og vater er dessuten to begreper som var helt ukjente.

Det er to ting jeg vil gjøre og det er dels å mer seriøst støtte opp yttertaket slik at det stabiliseres og så jeg er overbevist om at problemet er korrekt utbedret, og når det er gjort legge om yttertaket og da korrigere ved lektingen for å fjerne gjenstående svai.

Mitt spørsmål er hvor skal jeg støtte yttertaket? I mønet med stolpe lignende som nå eller skal jeg legge inn en indre mønebjelke på hver side av skorsteinen og støtte den eller skal jeg feste en tverrgående bjelke på passende høyde i en takstol og så støtte den som en "T". Skal jeg forsøke å pumpe opp yttertaket med jekk eller skal jeg bare sikre det som det er? Jeg vil ikke gjøre noen skader, og risikoen finnes vel når det er en gammel konstruksjon som har satt seg at den ikke vil røre seg mer. Jeg kan beholde de samme stolpene som nå hvis noen kan overbevise meg om at det er en seriøs korrekt utbedring.
 
Man må ned på et mer detaljert nivå både for å se hva problemene kommer av og hva som er passende tiltak. En rammeverkstakstol har normalt ankelbjelker og støtteben, men det kan fungere uten slike hvis høye ben er tilstrekkelig kraftige og gulvbjelkene i loftsbjelkelaget kan fungere som ankelbjelker. Snøsonen, takvinkel og målsatte tegninger er viktige opplysninger for å komme videre.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.