Har kjøpt en uteromsbyggesett fra Willab, størrelse ca 5000x4000. Den indre bærelinjen er ment å festes til fasaden, men det vil ikke være mulig, så den vil bare stå på to stolper i hver ende. Derfor tenkte jeg å sjekke her om jeg skal forsterke den for å kompensere for at den ikke støttes opp mot fasaden.

Den indre bærelinjen har dimensjon 42x225x5161 med litt overheng på sidene. Den ytre bærelinjen har dimensjon 56x270x5161, så den er litt grovere. Begge er limtrebjelker. På dette ligger det deretter kanalplast som tak. Bor i Östergötland, så det er ingen ekstreme snøforhold.

Bør jeg øke bæreevnen i den indre bærelinjen, eller holder det som det er? Blir litt betenkt siden den ytre er så grov.

Er den ytre tenkt å hvile på to stolper i ytterkantene akkurat som du har tenkt å gjøre med den indre?
Isåfall har du svaret der. Den vil riktig nok ikke bryte, dimensjonerende er vanligvis hvor mye den bøyer ned. Jeg antar det er < 1200 cc på dine lekter som går mellom bjelkene som kanalplasten hviler på.

Ellers har blant annet Beijer et onlineverktøy for å beregne og simulere ulike systemer.

Ettersom det er en takkonstruksjon er det bjelkenes bøyefasthet som bestemmer dimensjonene. Den indre bjelken er svakere fordi den er ment å være festet i veggen på flere steder. Det enkleste er å sette en søyle på midten som støtter den indre bjelken. Da har du sikret deg veldig store marginer.

J justusandersson skrev:
Eftersom det är en takkonstruktion är det bjelkenes bøyefasthet som bestemmer dimensjonene. Den indre bjelken er svakere fordi den er ment å være festet i veggen på flere steder. Det enkleste er å sette en søyle på midten som støtter den indre bjelken. Da har du skaffet deg veldig store marginer.
Takk for svar. Årsaken til at jeg ikke kan feste konstruksjonen er at jeg må trekke den ut fra fasaden rundt 30 cm for å få plass i høyden. Det gjør jo også at jeg helst vil unngå å sette en stolpe i midten fordi den vil spise for mye plass.

R Rickard Ohlin skrev:
Er den ytre tenkt å hvile på to stolper i ytterkantene, akkurat som du har tenkt å gjøre med den indre?
I så fall har du svaret der. Den vil riktignok ikke briste, dimensjoneringen handler vanligvis om hvor mye den bøyer seg ned. Jeg antar det er < 1200 cc på dine bjelker som går mellom bærebjelkene som kanalplasten hviler på.

Ellers har blant annet Beijer et online verktøy for å beregne og simulere ulike systemer.
Takk for svar. Det er cc 756 på de ytre bjelkene og cc 1235 på de tre i midten, så det varierer litt. Den ytre hviler akkurat som du sier også den på to stolper i ytterkant. Skal teste Beijers verktøy, så får vi se. Men som du skriver, nå blir det jo samme konstruksjon på både bærebjelkene, så da må man kanskje forsterke den svake slik at det blir samme dimensjon.

Du vil jo ikke ha nedbøyning siden skyvedører kan kile seg fast eller faste vinduer kan sprekke om du får en skikkelig snølast.

Hva skjer om du fester stolper langs fasaden og et stykke opp setter en skrå bjelke som bytter bæringslinjen? Si fra 1800 mm høyde? Innfestingen må jo være ganske robust, men det går an å regne på.

Hvis du ikke vil ha en midtstolpe under den indre bjelken må du bytte bjelkedimensjon. Jeg har gjort en liten rask sjekk og 56x270 klarer kravet på bøyefasthet på begge steder, men ikke et krav på maks nedbøyning på 1/300 av spennvidden. Ønsker du å møte det kravet må du opp til 56x360 dimensjon. Dette har kanskje størst betydning for den ytre bjelken. Et alternativ er å bytte den indre bjelken til 56x270 og plassere en ekstra stolpe under den ytre. Et annet alternativ er å returnere 42x225, plassere 56x270 lengst inn og kjøpe en ny 56x360 til forkanten.

Avhengig av takkonstruksjonen og hvordan du fester de indre stolpene ved huset kan hele konstruksjonen eventuelt trenge å stabiliseres.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.