LillaNorrviken
Hei,

Jeg lurer på hvordan, eller om det i det hele tatt er mulig å oppføre en 5,9 m lang vindusvegg når man har teglfasade.
Planlegger akkurat nå for nybygg og lurer på hvordan konstruksjonen rundt store vinduer og åpne partier utformes.

Jeg er godt klar over at man normalt har en bjelke over vinduer og døråpninger, men hva skjer hvis åpningen er mye større, som i mitt tilfelle - 5,9 m?

Huset er på 1,5 etasje og takstolene vil hvile på en ramme av lettbetong. Jeg antar at en ordentlig stålbjelke vil være nødvendig for å holde lecablokkene og takstolene på plass.
Men til spørsmålet mitt egentlig ...

Hvordan gjør man det med teglfasaden hvis man vil ha en åpning på 5,9 m?
Over vinduet er det om lag 750 mm teglfasade som skal "bæres opp".

Jeg vil helst unngå å ha en grov søyle i midten for å dele opp lastene. Men kanskje finnes det ikke noe annen mulighet?

Vennlig hilsen,
 
  • Teglfasade med stort vindu, måler 5900mm bredt, 750mm tegl over. Viser designidé for byggeprojekt av enebolig med skråtak.
Tenker du å bygge selv eller firma?
Og du trenger konstruksjonstegninger.
 
LillaNorrviken
A AndersS skrev:
Tenker du å bygge selv eller firma?
Og du trenger konstruksjonstegninger.
Firma bygger. Selvfølgelig vil k-tegninger bli opprettet.

Jeg er mer interessert personlig i hvordan dette går til eller om jeg må endre på noe vesentlig som påvirker det totale utseendet.

I så fall kanskje jeg må tenke om helt allerede nå på et tidlig stadium....
 
Det vanlige er at man ikke har fasadtegl over vinduene i en slik situasjon, men erstatter teglverket med trepanel eller plater. Insisterer du på tegl er det ikke nok med en vanlig teglbjelke, det kreves en form for stålbjelke også for teglet. Risikoen er at det ser vanskelig ut.
 
L-stål som festes i overkant stamme som deretter teglsteinen kan hvile på? Får man kle inn omrammingen som blir.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.