26.610 lest ·
30 svar
27k lest
30 svar
Store pussede grindstolper i gammel stil.
Vi holder på med et gjerdeprosjekt og vurderer hvordan man konstruerer et par større portstolper, pusset. Ungefär som de her på Lambohovs säteri kanskje noe mindre. På utsiden av hver stolpe er det en meterhøy steinmur som man kunne utnytte, kanskje man kunne feste i den for ekstra stabilitet?

Hvordan tror dere man skal gjøre det? Lecablokk? Støpe i form, hvordan? Takk for alle tanker.

Hvordan tror dere man skal gjøre det? Lecablokk? Støpe i form, hvordan? Takk for alle tanker.
Jo, men tenkte mest på konstruksjonen. Man kan jo alltid pusse overflaten etterpå?
Sist redigert:
Støpe er jo det sikreste! Da kan du få en sikker forankring i grunnen.
Eventuelt kunne du bruke ferdige skorsteinsmoduler som Isokern, avhenger såklart av hvilken seksjonsmål du skal ha.
Eventuelt kunne du bruke ferdige skorsteinsmoduler som Isokern, avhenger såklart av hvilken seksjonsmål du skal ha.
Jeg kan en del om hus men støpe det er jeg dårlig på. Det går selvfølgelig men det blir en hel jobb å lage en form antar jeg, en form som holder. iofs så kan kanskje liste opp innvendig i formen og få til de der sporene direkte så slipper man å pusse, det burde man spare en hel del tid på. Går det? Hvor tykk ville veggen trenge å være?
Skorsteinsmoduler hørtes bra ut, men jeg antar at man da vil betale for en masse varmeisolering etc unødvendig.
Holder lecablokker tror dere? Helst bør man jo kunne henge et par grinder i dem selvfølgelig. Lime lettbetongplater?

Skorsteinsmoduler hørtes bra ut, men jeg antar at man da vil betale for en masse varmeisolering etc unødvendig.
Holder lecablokker tror dere? Helst bør man jo kunne henge et par grinder i dem selvfølgelig. Lime lettbetongplater?
Sist redigert:
Det er unektelig en bra idé med pipe-moduler. Jeg får sjekke det ut.
Hva tror dere som kan støpe, kunne man få sporene i stolpen om man fester en trekantlist på innsiden av formen? Er det vanskelig, eller er det bare å fylle med løst blandet sement? Hva tror dere om tykkelsen på veggene, holder det med 10 cm? Antar at det blir et skikkelig trykk i formen, kan man støpe i omganger?
Hva tror dere som kan støpe, kunne man få sporene i stolpen om man fester en trekantlist på innsiden av formen? Er det vanskelig, eller er det bare å fylle med løst blandet sement? Hva tror dere om tykkelsen på veggene, holder det med 10 cm? Antar at det blir et skikkelig trykk i formen, kan man støpe i omganger?
Noen som har en anelse om det går an å støpe i en form med lister innvendig? Fyller bruket opp rundt listen eller kan det bli problemer?
@ SBH, Nhqp. Ok, så jeg kan altså vurdere å mure likevel...
@ SBH, Nhqp. Ok, så jeg kan altså vurdere å mure likevel...
Ja, det går fint å støpe med lister i formen (helst malte eller lakkerte, så blir det lettere å fjerne formen og de sveller ikke opp så mye). For at det skal bli skikkelig bra bør du vibrere betongen slik at den fyller opp formen ordentlig. 10 cm tykke vegger med en kjerne av cellplast eller kanskje lecablokker bør bli skikkelig stabilt. Les deg opp på formbygging, for det trengs skikkelig stabile former hvis du skal støpe høye stolper.
Takk for svaret! Hvordan vibrerer jeg noe som er 10 cm bredt? Har du noe tips om hvor jeg skal begynne lesingen om formbygging?
Du stikker ned en vanlig stavvibrator i formen bare. Finnes å leie overalt eller så kan du kjøpe her f.eks:
http://www.jula.se/betongvibrator-1600-w-271002
Angående formbygging har jeg ingen direkte lenker, finnes bra info på forumet om du søker litt. Her finnes det noen bilder av ulike former til inspirasjon:
http://www.byggai.se/Sidor/Filer/0016-32ESB1.pdf
Bygger du en lignende form som den på side 11, men med lekter og formfinér i stedet, så bør det funke.
http://www.jula.se/betongvibrator-1600-w-271002
Angående formbygging har jeg ingen direkte lenker, finnes bra info på forumet om du søker litt. Her finnes det noen bilder av ulike former til inspirasjon:
http://www.byggai.se/Sidor/Filer/0016-32ESB1.pdf
Bygger du en lignende form som den på side 11, men med lekter og formfinér i stedet, så bør det funke.