SBH skrev:
murat ikke bli stødig??
Ja. Ok om man bare murer en søyle som er bare to steiner.
Men om man murer større, armerer fyller hulrom med mørtel så blir det kanon.
Og murer man, kan man ha hvilken overflate som helst
Hei,

For å løfte denne tråden igjen. Her er en til som skal enten støpe grindstolper i betong eller mure opp med Leca.
Jeg liker kommentaren din og er interessert i å vite mer hva du mener med å "mure større" ??

Jeg tenkte en støpt grunnmur på 80*80 ca 90 dyp og mure på det med Leca blokker i målene 60*60. Det blir da et hulrom og det tenkte jeg å fylle med Grovbetong med en solid bjelke i midten (og elledninger i PEM-slang. Denne bjelken vil bli støpt ned i grunnmuren allerede og helst dypere enn det.

Jeg liker Leca fordi det dels er halve prisen mot å støpe og jeg kan få hvilket utseende jeg vil, passer bra da huset er pusset.

Så lenge det holder dog.

Takknemlig for svar.

S
er søylen bare bred som to murstein (noe jeg trodde), så blir det kanskje ustabilt.
mur du med leca så fyller du innvendig med betong.
gjør du den massiv med "bare" leca og mørtel blir sikkert bra.

Da har jeg forstått deg rett, da kommer det til å bli superstabilt. Skal "bare" finne et par stålbjelker og begynne å grave.

Omvendt spørsmål; hvordan hadde du gjort med fundament og grindstolpe hvis du måtte?

S
stålbjelker?

om jeg skulle støpt eller murt?

SBH skrev:
stålbjelker?

om jeg skulle støpt eller murt?
Eksakt, hvilken fremgangsmåte hadde du valgt?

Mitt alternativ er en stålbjelke i midten for å styrke opp. Vet ikke om det er den beste løsningen.

S
bra underlag, flate noe større enn hva som trengs. inngytt armering. mure med murstein, samt fylle med betong, skulle ha plåt som regnskydd

S
eventuelt skulle jeg kontakte den lokale yrkesgymnasen og sjekke om de vil gjøre jobben.

Virkelig gode tips, takk så veldig mye!

S
michfris skrev:
Virkelig bra tips, tusen takk!
du får spørre mer om det er uklart er dyslektiker

Dette tilfellet er soleklart... men jeg må spørre hvorfor tegl heller enn leca blokker?
tegl er hardere?

S
michfris skrev:
Dette tilfelle er soleklart... men jeg må spørre hvorfor tegl heller enn leca blokker?
tegl er hardere?
nei. vil ikke puste bare

SBH skrev:
nei. vil ikke puste bare
Derav altså, :thumbup:

Gravehjelp ordnet til helgen, nå skal fundament støpes..

S
michfris skrev:
Derav altså, :thumbup:

Gravehjelp ordnet til helgen, nå skal fundament støpes..
ta til. ikke moro når tjelen tar stolpene

• Liker
michfris
  • Laddar…
S
Virkelig pent!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.