Hei!

Jeg holder på å renovere kjøkkenet selv og som vanlig, når jeg endelig fikk bort alle de gamle møblene så kom de kjedelige overraskelsene. Leiligheten er fra 50-tallet og ikke av høyeste kvalitet må man si.
Bak en hjørnemøbel så fantes det 2 ganske brede og dype hull der en gammel mur viser seg.

Jeg har ikke mulighet til å ringe noe firma både tidsmessig og på grunn av mitt lave budsjett.
Jeg lurer på om det ville fungere med å legge på vanlig sparkel eller om jeg må legge murpuss i stedet.
Jeg er ikke noen ekspert eller bedre sagt er jeg amatør og har aldri brukt murpuss men det ser ikke så vanskelig ut siden det er et ganske lite område.
Jeg vedlegger to bilder og håper virkelig at noen kan hjelpe meg med dette. Takk på forhånd!

Davide

• Hull i kjøkkenvegg fra 50-tallet med synlig murverk og ujevn kanter.
  • Veggen med synlig gammel mur og to store hull i puss, fra et kjøkken i en 50-tallsleilighet under renovering.
L
Bare sparkel i omganger 4-5 ganger med vanlig finsparkel, ikke for tykt, da tørker det ikke, synker og sprekker.

• Liker
Davide Borghi
  • Laddar…
Hva er det for overflate? Ta gjerne et oversiktsbilde. Hva skal du ha der senere? Skap? Fliser?

Uten å ha en oversikt ville jeg si at det er puss som har løsnet fra betongen som huset er bygget med.

• Liker
Davide Borghi
  • Laddar…
Ser ut som noen form for sponplate. Finspackel som nevnes i #2 går absolutt. Skal du male/tapetsere kan du med fordel bruke recover duk/spackel på rull for å jevne ut ytterligere.

• Liker
Davide Borghi
  • Laddar…
Jeg synes mer det ser ut som at pussen har sluppet fra betongen, som #3 skrev. Pussebruk ville jeg anbefalt. Fukt overflaten lett før påføring, så kaster du på bruket med en murskje, for så å jevne det ut med en sparkel. La det tørke en time, så på det igjen og "glatt" med et pussbrett.
Om det skal skjules av et skap eller noe ville jeg latt det være.

Lykke til!:)

• Liker
Davide Borghi
  • Laddar…
Hei!
Takk for alle svar og hjelp!
Jeg er glad for å lese at jeg kan bruke lett sparkel, det letter arbeidet veldig mye!
Jeg kommer bare til å male på veggen deretter, men som Doozer sier, så skal jeg tenke på noen møbler som beskyttelse etterpå.
Et annet spørsmål jeg har er om jeg skal bruke lett sparkel som jeg kjøpte ferdig blandet som det er, eller om jeg skal helle i litt vann for å gjøre det mindre tykt?
Jeg har også kjøpt glasfiberremse, synes dere det kan hjelpe å holde fast sparkel?

Takk og ha en fin dag! :)

Sparkel skal ikke fortynnes. Børst rent grundig før du sparkler for å fjerne alt løst materiale.
Legg ikke på for tykt hver gang og la det tørke ordentlig mellom lagene. Det er mulig at litt glassfibervev før siste laget minsker risikoen for sprekker, men ellers er det ikke nødvendig.

D -Doozer- skrev:
Jeg synes mer det ser ut som at pussen har løsnet fra betongen, som #3 skrev. Pussmørtel ville jeg anbefale. Fukt overflaten lett før påføring, så kaster du på mørtelen med en mureskje, for deretter å jevne ut med en sparkel. La det tørke en time, så på igjen, og ”glatte” med et pusseredskap.
Om det skal skjules av et skap eller noe, ville jeg la det være.

Lykke til!:)
Pussmørtel er vel ikke det samme som ferdigblandet lett sparkel antar jeg?
Kan man kjøpe det ferdigblandet eller må man blande selv?
Takk!

Hvis du har litt flislim til overs, eller uansett har tenkt å kjøpe det så fungerer det også. Det er en form for sementmørtel, så det er egentlig bedre enn enklere sparkel.

Du kan sette gipsbruk ellers. Er litt hyggeligere å jobbe med enn sementbruk. Både sementbruk og gipsbruk kan du legge tykkere enn sparkel uten at det synker inn eller tar superlang tid å tørke. Jeg ville kjørt gipsbruk for å bygge opp og så sparkel ytterst.

Pussebruk kjøpes i sekk, ublandet. Men tror ikke at det finnes i mindre enn 20kg sekker dessverre. Som Useless skrev fungerer flislim også bra. Et annet passende produkt som finnes er Husfix, og den finnes i 2kg pakning.
Vanlig lettsparkel ville jeg ikke anbefalt. Isf må du legge flere 1mm sjikt til alt er dekket, mange lag=lang tid. Legger man for tykt lag vil det synke og sprekke, det blir rett og slett ikke et bra sluttresultat.
Tar du derimot flislim eller husfix kan du legge på alt på en gang.

Lykke til med prosjektet, kommer sikkert til å bli kjempebra når alt er klart :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.