Jeg trenger å finne en betongplate i størrelsen rundt 1500x2000x100 mm, altså ganske store klumper. Den skal være solid og uten isolasjon og slikt inni. Den kan gjerne være med eller uten armering.

Det går jo selvfølgelig an å få en slik støpt etter mål, men det blir veldig dyrt sammenlignet med om det finnes standard-elementer i denne størrelsen (eller lignende, målene er omtrentlige).

Noen som vet hvor man kan finne slike? Bor i Lund/Skåne, men i verste fall kan det jo fraktes litt lenger.

Prefab betongelement for plansilo innen jordbruket kan kanskje passe. Finja har sikkert slike.

750kg stykk...men det visste du sikkert allerede. Skikkelige saker å håndtere med andre ord.

Jeg kunne ha regnet ut en omtrentlig pris på hva du kunne forvente at det koster å bestille fra en prefableverandør, men da trenger jeg å vite hvor mange plater du trenger.

Sist redigert:
Av en tilfeldighet bor jeg også i Lund og jakter på store betongplater, så jeg vekker liv i denne tråden...

Dog trenger jeg ikke fullt så store plater som TS, siden jeg bare skal kle inn lyssjaktene utenfor to nyinsatte kjellervinduer. Hva er det største som finnes i vanlige grå "kommunplater"? Lyssjaktene er 60 cm dype så plater med målet 70 cm på den ene siden hadde fungert. Typ 50x70-plater satt på høykant.

Eller kanskje noen andre kule ideer og tips når det gjelder kjellervindu-sjaktene?

Gjør dem selv?

Du trenger en form i riktig størrelse.
Til den trenger man en bit plywood eller lignende, samt ca. 3 meter 95x45 lekter.
I den heller man så 35 liter betong og man kan legge inn et armeringsnett.

Betongen fikser man enklest ved å kjøpe ferdigblandede sekker, f.eks. Gjuta Grov fra Byggmax.

Bør havne rundt 150-250 kr per "plate" (formen inkludert).

Jo, etter et antall grunnplater, hus-, garasje- og hangargulv er jeg ganske hjemme på å støpe. Og nettopp alt dette støpingen gjør at jeg heller kjøper ferdig... :rolleyes:

Men jeg er nok mer inne på å snekre form og støpe på stedet i så fall.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.