Hei!

Jeg har vært i kontakt med en lokal byggevarehandel som via sine kontakter innen limtrebransjen skulle regne på hvor stor nedbøyningen ville bli på en limtredrager når vi skulle lage et hull i ytterveggen. Byggevaren sa at selskapet de handlet med hadde tilstrekkelig kompetanse til å beregne jobben.

Ved første svar skulle nedbøyningen på en 165x405x4000mm limtredrager ha en maksimal nedbøyning på 6mm. Jeg meddelte at drageren ble for høy og lurte på hvor stor nedbøyningen ville være om jeg gikk ned til en 165x360x4000mm drager. Fikk etter nesten to uker, samt et par påminnelser, svaret at den ville bøye 14mm.

Er det rimelig eller begynte selgeren bare å bli lei av meg og fant på noe? Det er noen år siden jeg regnet på dette på videregående, så det begynner å bli litt vagt for at jeg skal stole på min egen vurdering...
I tillegg visste selgeren at hullet i veggen kun kommer til å være 3400mm men fikk målene ovenfor på dragerne i det første svaret. Slo meg først nå at det burde gjøre en viss forskjell også det?

• Liker
NoOne2k og 1 annen
  • Laddar…
Den forskjellen i spennvidde gjør en betydelig forskjell, mer enn endringen av bjelkebredden.

Du må beskrive mer hvor mye tak og bjelkelag bjelken bærer for å få hjelp her.

• Liker
nordlandarn og 1 annen
  • Laddar…
De to beregningene du beskriver kan ikke ha samme inndata.

• Liker
nordlandarn og 1 annen
  • Laddar…
Jeg syntes selv at det ble stor forskjell.

Huset består av 175mm lettbetong, 35mm luftspalte og fasadestein utenpå. Det er et 1,5 plans hus med en tilbygging i overetasjen som berører omtrent halve bjelkens lengde. Huset er 8m bredt og det finnes en bærende vegg i midten. Mellombjelkelaget består av 14cm armert betong, cc 120mm på takstolene der det ikke er en utbygging.

Sendte også denne tegningen til forhandleren.
Bygningstegning av et 1,5-planshus med en tilbygging i toppetasjen, inkludert mål for bredde, høyde og indre bærevegger.

Vil gjerne bruke limtre men hvis det stemmer som forhandleren sier så må det bli stål. Ville bare dobbeltsjekke om det er mitt eneste alternativ.

• Liker
hantverkare1
  • Laddar…
Om den eneste forskjellen er balkhøyden, 360 mm i stedet for 405, så blir de 6 millimeterne i stedet 8,5 mm ved samme belastning. Noe annet må ha endret seg også, om nedbøyningen har økt til 14 mm.

• Liker
nordlandarn og 1 annen
  • Laddar…
Omtrentlig så synes jeg at lastene på bjelken virker ganske overdrevne og dermed dens dimensjoner. En mer rimelig dimensjon på en 3,4 meter lang limtrebjelke kunne ha vært 165x270. Med de samme forutsetningene ville også 215x225 fungert. Det er ikke mulig å zoome inn på tegningen din slik at man kan se målene, derfor blir svaret litt svevende.

• Liker
nordlandarn
  • Laddar…
Tusen takk for deres svar!

Jeg tok det en runde til med forhandleren og ganske riktig så hadde de regnet på en 4m åpning. Hvordan det kunne bli en så stor forskjell orket jeg ikke grave i nå når den nye beregningen klarer kravene. Ny nedbøyning med 165x360 ville bli 8mm. Med tanke på at det skal sitte en skyvedør under så tar jeg gjerne i litt ekstra nå når det er plass.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.