1.512 lest ·
8 svar
2k lest
8 svar
Støpte en benkeplate til utekjøkkenet i finbetong. Kan skrape av overflaten med hånden?
Hei.
Har bygd en form i formplyfa og fylt med finbetong og armatur selvfølgelig. Det har nå gått 3 dager og den synlige overflaten har jeg fuktet kontinuerlig. Nå er den tørr, men det virker som jeg kan skrape av sement med hånden min. Dvs. det blir som veldig fin sand, omtrent som at man har slipt med fint sandpapir. Er dette normalt og kanskje bare er det ytterste? Har ikke vært med på dette tidligere.
Tanker?
Vennlige hilsener
Johan
Har bygd en form i formplyfa og fylt med finbetong og armatur selvfølgelig. Det har nå gått 3 dager og den synlige overflaten har jeg fuktet kontinuerlig. Nå er den tørr, men det virker som jeg kan skrape av sement med hånden min. Dvs. det blir som veldig fin sand, omtrent som at man har slipt med fint sandpapir. Er dette normalt og kanskje bare er det ytterste? Har ikke vært med på dette tidligere.
Tanker?
Vennlige hilsener
Johan
Jeg blandet sementen som jeg alltid har gjort. Det var en beskrivelse på pakken, men jeg kunne ikke forstå den mengden vann for det var ikke en antydning til at se ut som sement (altfor lite vann). Så jeg blandet som jeg alltid har gjort (så også med finbetong) og har aldri merket problemet.Janus82 skrev:
Ville du sagt at noe har gått galt her?
Har man for mye vann så faller holdfastheten på betongen. Er det bare litt for mye vann så gjør det ingen praktisk forskjell for hjemmebruk, men tar man altfor mye så blir det som du beskriver at betongen bare blir smuldrete.
Hvor mye mer vann enn anbefalt hadde du?
Hvor mye mer vann enn anbefalt hadde du?
Jeg kan ikke svare på hvor mye vann jeg brukte dessverre. Jeg gikk på min vanlige følelse som aldri har vært noe opplevd problem tidligere. Beskrivelsen for Finja finbetong sier maks 3 liter vann på 25 kg. Men med den vannmengden (dvs. bare 3 liter) så er jo fortsatt alt bare "betongstøvet". Det blir ikke håndterbar sement på lang vei med bare 3 liter vann for en sekk..Janus82 skrev:
Her er produktarket for finbetongen: https://www.finja.se/storage/ma/eed...831A95D26B6CFC2FB46ED8/Finbetong_74_PB_sv.pdf
For egen del har jeg flere ganger opplevd at byggevarehandelen (i mitt tilfelle Bauhaus) har hatt bruksprodukter med passert lagringsdato på hyllen. Som følge kan da bli at sementen i produktet har dratt til seg fuktighet og ikke fungerer som tenkt, kanskje er det dette som har skjedd? Finjas poser er dog nå av plast, noe som har forlenget lagringstiden betydelig fra den tiden man brukte papirposer (tror det var 6 måneder da).
Takk for svar. Uklart hvordan det er med akkurat disse posene. Men jeg skrapet litt mer og det ser ut til å bare være det ytterste laget, noen mm som jeg kan få bort. Så er det hardt. Så mulig at det kanskje har vært for fuktig på den åpne siden. Jeg har fulgt instruksjoner på nettet om at man skal holde overflaten fuktig osv. Kanskje sementen har blitt for utvannet akkurat der ved ytterste overflatesjiktet. Skal åpne formen på tirsdag når jeg er hjemme igjen og se hvordan de øvrige sidene ser ut. 😊APR skrev:
For egen del har jeg flere ganger opplevd at byggevarehandelen (i mitt tilfelle Bauhaus) har hatt bruksprodukter med passert lagringsdato på hyllen. Som følge kan da bli at sementen i produktet har trukket til seg fuktighet og ikke fungerer som tenkt, kanskje er det dette som har skjedd? Finjas poser er derimot nå av plast, noe som har forlenget lagringstiden betydelig fra det man brukte papirposer (tror det var 6 måneder da).
Har nå åpnet to av sidene og alt ser bra ut. var bare det øverste laget noen mm som "bösar". Takk alle for svar. 
Klikk her for å svare