Hei,

støpte en benkeplate for ca 1,5 uke siden med Finja expanderbetong fin som vi skal ha til utekjøkkenet. Formen var av kryssfiner og 45x45 lekter på sidene, galvanisert armering. Når jeg fjernet formen og snudde platen, ser jeg at den er flammet. Man kan se hvor jeg har hellet i betongen. Blitt litt bedre etter håndsliping, men fortsatt ikke bra.

Noen som vet hva dette kan skyldes og om det går an å slipe ned hvis man bruker diamantsliper for eksempel.

• Betongbenkeplate med ujevne, flammige mønstre på overflaten, plassert i et utekjøkken under montering.
  • Betongbenkeplate på terrassen, liggende på et bord dekket med plast. Benkeplaten har et rundt utskjæringshull og flammemønster i overflaten.
Ser ikke ut som du har vibrert den tilstrekkelig eller banket nok så den har flytt ut ordentlig. Min erfaring er at man må vibrere / banke veldig mye for å få overflaten bra.

• Liker
ErAr
  • Laddar…
Ja, så kan det være. Kjørte riktignok nesten 60 min med gummi klubbe men det hadde nok trengtes noe kraftigere.

Jeg tror du hadde trengt å lage en større sats første støpingen - du bør dekke hele bunnen med noen centimeter for å unngå skjøt. Og ekspanderbetong trenger ikke vibreres i det hele tatt/mye. Med forbehold om at jeg bare har støpt ett bord - men det ble bra. :-)

• Liker
ErAr
  • Laddar…
Forskjellig mengde vann i de ulike blandingene?
Lang tid mellom blandingene så den første blandingen rekker å stivne litt?

Kanskje forsvinner mer når den tørker/herder mer!

• Liker
ErAr
  • Laddar…
M mkristensson skrev:
Jeg tror du hadde trengt å lage en større sats første hellingen - du bør dekke hele bunnen med noen centimeter for å ikke få skjøt. Og ekspanderbetong trenger ikke vibreres i det hele tatt/mye. Med forbehold om at jeg bare har støpt et bord - men det ble bra. :)
M mkristensson skrev:
Jeg tror du hadde trengt å lage en større sats første hellingen - du bør dekke hele bunnen med noen centimeter for å ikke få skjøt. Og ekspanderbetong trenger ikke vibreres i det hele tatt/mye. Med forbehold om at jeg bare har støpt et bord - men det ble bra. :)
Takk for alle svar. Sikker på at det er en kombinasjon av for liten første sats og at jeg la til 2 dl vann på den andre. Den får duge i år så får jeg se om jeg støper en ny neste år.

Nå er den i hvert fall på plass på rammen

• Utekjøkken med hvit trekonstruksjon og grå benkeplate, plassert på en terrasse ved siden av et husvegg.
  • Liker
Smoothie og 6 andre
  • Laddar…
Skal den ligge ute sånn der kommer det til å forsvinne av seg selv, eller i alle fall bli så mange andre merker at du ikke tenker på det lenger.
Har akkurat støpt to plater (240x39x4 og 60x39x4) de ble ikke helt like i fargen tross samme vannmengde, vibrering osv. Men det er jo også litt det som er sjarmen med betong, det skal jo ikke være helt perfekt!

• Liker
ErAr
  • Laddar…
Akkurat, sånn er det!

Og jeg kan synes hele tanken med støpt bord utendørs er at det skal være litt "rough"!

Men; har du forseglet overflaten? Jeg brukte Heydi Top på.

• Liker
ErAr
  • Laddar…
Enig, forskjell om du skal ha plata inne på kjøkkenet for eksempel kan jeg synes.

Skal forsegle i uken/helgen. Har sett på den jeg også eller Stenfix 100+, har hørt at den skal være bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.