27.409 lest ·
44 svar
27k lest
44 svar
Støpenett hvordan fungerer det.?
Alt ser likt ut som før, men mye ugress i år dessverre.Katy83 skrev:
Alt er ellers helt, og ingenting har flyttet seg. Kan ta bilder senere i dag.
Fint! Vi vurderer å støpe nå i vår, hva hadde du for underlag? Grus?J jonaslatt skrev:Hei, tenkte å gi tilbakemelding. Er i helhet veldig fornøyd. Brukte litt mer sement enn jeg trodde. Men bortsett fra dette er jeg veldig fornøyd. Der det ble dumme vinkler, helte jeg ut sement uten formen. Så, når det begynte å stivne, tok jeg en pinne og formet steiner selv av det. Fugesanden ble virkelig prikken over i-en.
Formene ble kjøpt på Jam o fix. Brukte to former hele tiden. Dessverre super dårlig kvalitet, den første sprakk med en gang, men løste det med sølvteip.. Den andre rammen var sprukket på tre steder da jeg åpnet boksen. Men selv her gikk det å bruke teip
[bilde] [bilde] [bilde]
superfint! Kan man støpe inn til husfasaden eller må det være en liten mellomrom?
J jonaslatt skrev:Hei tenkte følge opp litt.
Er i helhet veldig fornøyd. Brukte litt mer cement enn jeg trodde. Men bortsett fra dette så er jeg veldig fornøyd.
Der det ble rare vinkler så helte jeg ut cement uten formen. Så når det begynte å stivne så tok jeg en pinne og formet selv steiner av det.
Fugesanden ble virkelig prikken over ien.
Formene ble kjøpt på Jam o fix. Brukte to former hele tiden. Dessverre super dårlig kvalitet første sprakk med en gang men løste det med sølvtape.. Andre rammen var sprukket på tre steder når jeg åpnet boksen. Men også her gikk det å bruke tape
[bilde] [bilde] [bilde]
Hei igjen, husker du hvor mye vann/cement du brukte for å få perfekt konsistens?J jonaslatt skrev:
Alle nevner "sement-forbruk". Merk at sement er bindemiddelet i betong, som er en blanding av sement og noe som en tilslag, som sand og eventuelt pukk. Vil ikke være noen besserwisser, bare så ingen kjøper ren sement i byggevarehandelen, blander med vann og heller i. Det holder ikke så bra! Kjøp ferdig betong i sekk (ferdigblandet sand og sement) om du er usikker, eller kjøp sement og sand hver for seg hvis du skal støpe mye og vil spare noen kroner!
For perfekt konsistens må man prøve seg frem, kjøper man ferdigblandet betong (tørr) så står det på sekken omtrent hvor mye vann man skal ha i. Tar man i for lite vann er det nesten umulig å få bort bobler og groper, tar man for mye vann blir betongen ikke like sterk, men for plater rekker styrken i betong langt likevel.
Når det kommer til konsistens er det viktigere hvordan man blander. Det er som å lage en egen majones. Veksle mellom vann og sement/sand, begynn med vann og avslutt med sement/sand (eller ferdig betongpulver pose) slik at du hele tiden har en kremete konsistens. En vanlig feil er at man heller i all tørrvare på en gang, får betongen grynete og deretter heller i mer vann noe som direkte kan gjøre betongen veldig løs.
For perfekt konsistens må man prøve seg frem, kjøper man ferdigblandet betong (tørr) så står det på sekken omtrent hvor mye vann man skal ha i. Tar man i for lite vann er det nesten umulig å få bort bobler og groper, tar man for mye vann blir betongen ikke like sterk, men for plater rekker styrken i betong langt likevel.
Når det kommer til konsistens er det viktigere hvordan man blander. Det er som å lage en egen majones. Veksle mellom vann og sement/sand, begynn med vann og avslutt med sement/sand (eller ferdig betongpulver pose) slik at du hele tiden har en kremete konsistens. En vanlig feil er at man heller i all tørrvare på en gang, får betongen grynete og deretter heller i mer vann noe som direkte kan gjøre betongen veldig løs.
Finnes det ikke et mønster som ligner brostein????mexitegel skrev:
Du bør nok søke på mønsterbetong i stedet, det finnes noen tråder om det her på forumet.
Det som skaper mønsteret kalles stempler og utvalget er større utenlands. EBay pleier det finnes en del på.
Hvilket grunnarbeid du trenger å gjøre avhenger av hva som finnes der i dag, men typisk er det 20 cm bærelag 0/32 under.
Nei men går an å få til et mønster, selve mønsterdelen kan man snekre sammen selv, hvordan man vil ha det. Blir litt fnas/skarpere kanter når formen tas bort og må jevnes til. Er det nedoverbakke kan man mønstre så det renner bort i sporene. Litt å se her.
https://www.google.com/search?q=gju...MTYzNzJqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://www.google.com/search?q=gju...MTYzNzJqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Unnskyld meg men du har bare sendt et google-søk så vet ikke hva du sikter til med den lenken🙁Mener du at vi skal lage en egen form fra scratch? Finnes tusen stygge maler men ingen vanlig med brosteinmønster, så frustrerende😔J jonaserik skrev:
Se bilde det går men den siden e ikke pålitelig🙁
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Skjære 20mm utendørsfliser med flisesag. Fungerer det?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Varför funkar det inte? Plejd + hide a light core smart 45
Belysning -
Fungerer det med PIR i yttervegg/tilleggsisolasjon? Fukt?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Flyttat till hus med bergvärme, hur funkar det?
Värmepumpar -
Gjutnät som liknar kullersten funkar det?
Grund & Markarbeten