Fjerner gamle inngydde støpejernsrør og tenkte å dele noen nyvunne erfaringer.
Vinkelsliper
+ går fort
- søler til og støver som bare det!
Tigersag
+ søler ikke like mye. God presisjon og pent snitt
- tar betydelig lengre tid og spiser blader
Slegge
+ går fort, støver ikke så mye
- dårlig presisjon, det blir skarpe skår som også har en tendens til å fly av gårde.
I mitt tilfelle når rørene skulle bort så fort som mulig og det ikke trengtes finjustering vant sleggen overlegent! På er et par steder brukte jeg vinkelsliperen for å lage et snitt og på den måten svekke rørene for å lette spaltingen.
Bruk hansker, vernebriller og hørselvern.
Vinkelsliper
+ går fort
- søler til og støver som bare det!
Tigersag
+ søler ikke like mye. God presisjon og pent snitt
- tar betydelig lengre tid og spiser blader
Slegge
+ går fort, støver ikke så mye
- dårlig presisjon, det blir skarpe skår som også har en tendens til å fly av gårde.
I mitt tilfelle når rørene skulle bort så fort som mulig og det ikke trengtes finjustering vant sleggen overlegent! På er et par steder brukte jeg vinkelsliperen for å lage et snitt og på den måten svekke rørene for å lette spaltingen.
Bruk hansker, vernebriller og hørselvern.
Duger godt med safety squint, nei spøk til side. Å slå ned dem med slegge er praktisk der det går, men vernebriller er å anbefale hvis man ikke har tenkt å bli pirat.
Fikk som praktikant gleden av å rive støpejernsrør med slegge en gang, og det var litt tilfredsstillende på en måte.
Fikk som praktikant gleden av å rive støpejernsrør med slegge en gang, og det var litt tilfredsstillende på en måte.
Klikk her for å svare