Rejäl skrev:
Det vanliga når man fri former tradisjonelt er med planke eller plywood..
45x95 i to lag deretter kledning 21x95 planke alternativt formplywood..
Deretter støtter man den ene siden og den andre siden holdes sammen med formstag..
Litt bilder av en form på Berg med 21x95 planker..
Takk @Rejäl

Forstår jeg det riktig at formen ikke er festet i berget bortsett fra dubbene som støpes over og stagene som går rett gjennom (og i sin tur holdes ned av armeringen)?

Hvordan tettes formen i bunnen?
Hva slags stag er det?

P
P pjop skrev:
Takk @Rejäl

Forstår jeg det riktig at formen ikke er festet i fjellet utenom dubbingene som støpes over og stagene som går rett igjennom (og i sin tur holdes nede av armeringen)?

Hvordan tettes formen i bunnen?
Hva slags stag brukes?
Jo på innsiden der formen er stagget og den siden som man begynner med så er regelen 45x95 festet i fjellet for å få formen rett og at den ligger stille når man begynner å jobbe..
Vi bruker expanderspik, 8/110/150mm..
Har testet betongskrue men det er vanskelig i fjell å lykkes med dem…
Armeringen har ingenting med formingen å gjøre uten den settes på plass når ene siden av formen er klar..
Vi figursager bordene så de er noenlunde tette mot fjellet på ca 1-2mm presisjon med stikksag..
Stag og bricke ifølge bilde, husk at stagene er ulike for plywood 12mm og bord 21mm samt tilpasset etter bredden på støpningen i vårt tilfelle på bildet er veggen 150mm tykk ferdig betong..

• Engangsformstag med gul knapp og konisk ende, brukes til å feste formplywood. Diameter ø8, tilpasset 45x95 og 12 mm formplywood. Strikkstyrke: 18 kN.
  • Formkile for formstag med knapp, brukt for å stabilisere forskalingen ved byggeprosjekter.
  • Liker
pjop og 1 annen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja på innsiden der formen er stagad og den siden som man begynner med så er regelen 45x95 festet i berget for å få formen rett og at den ligger stille når man begynner å jobbe..
Sorry at det blir mange spørsmål, men da er det altså en liggende 45x95 som dere fester med expanderspik i berget og deretter de stående reglene i den?
Rejäl skrev:
Vi figursager bordene så de er noenlunde tette mot berget på ca 1-2mm presisjon med stikksag..
Trengs det ingen mer tetning om det er innenfor de toleransene?

Rejäl skrev:
Stag og plate i henhold til bildet, husk at stengene er forskjellige for kryssfiner 12mm og bord 21mm, samt tilpasset bredden på støpingen i vårt tilfelle på bildet er veggen 150mm tykk ferdig betong..
Ja nettopp, én ting til. På visse strekninger vil den nye grunnmuren støpes utenfor en eksisterende. Finnes det noen varig stag som jeg kan bore inn i den eksisterende, trekke gjennom formen og "mutre" eller sveise fast på utsiden av formen? Må det i så fall være rustfritt?

P
P pjop skrev:
Sorry at det blir mange spørsmål, men da er det altså en liggende 45x95 som dere fester med ekspanderspiker i berget og deretter de stående stenderne i den?
Enten det eller småstumper innenfor den liggende regelen som man også setter de diagonale støttene i som jeg har inni på bildene..
P pjop skrev:
Trengs det ingen mer tetting hvis det er innenfor de toleransene?
Nei det trengs ikke mer, det er ikke flytsparkel du støper med..
Viktig å tenke på er dekkeskikt om 50mm rundt armeringen..

P pjop skrev:
Ja nettopp, en ting til. På visse strekninger vil den nye grunnmuren støpes utenfor en eksisterende. Finnes det noen fastsittende stag som jeg kan bore inn i den eksisterende, trekke gjennom formen og ”mutter” eller sveise fast på utsiden av formen? Må det i så fall være rustfritt?
Da kan du ikke bruke disse stagene der, pleier vi bruke med gjengestenger som man injiserer fast i den eksisterende muren og så låser med en stor skive og mutter på utsiden av formen..
Du kan sette VP-rør rundt gjengestengene slik at du kan trekke dem ut eller kappe dem og betongreparere hullene etterpå..

• Liker
pjop
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du kan sette VP rør rundt gjengestengene så du kan dra dem ut eller kappe dem og betongreparere hullene etterpå..
Kjempebra!

Om de skal dras ut, hvordan fester jeg dem best? Er det slaganker som gjelder da eller er de for svake?

Om de skal sitte igjen, må de være rustfrie siden de ikke vil være dekket med 5 cm betong?

P
P pjop skrev:
Kult!

Om de skal trekkes ut, hvordan fester jeg dem best? Er det slaganker som gjelder da eller er de for spinkle?

Om de skal sitte igjen, trenger de å være rustfrie da de ikke vil være dekket med 5 cm betong?
Selvfølgelig kan du bruke slaganker, vi brukte ankermasse.,
Boret kanskje 80-100mm dypt (avhengig av hvor dyp din eksisterende vegg er) og deretter når vi satte inn gjengestengene, satte vi dem maks 50mm dypt med ankermassen..
Deretter, når vi rev formen, slo vi inn gjengestengene slik at den løsnet så vi kunne dra dem ut..
Det blir stygt å ha igjen gjengestengene selv om du bruker rustfritt..

Rejäl skrev:
Boret kanskje 80-100mm dypt (avhengig av hvor dyp din eksisterende vegg er) og deretter når vi satte i gjengestengene så satte vi dem maks 50mm dypt med ankermassen..
Da vi rev formen slo vi inn gjengestengene slik at de løsnet slik at vi kunne dra dem ut..
Skjønner.

Hva gjør man med VP-rørene når gjengestangen er trukket ut? Blir de synlige i overflaten som ringer, og "betongsparkler" man bare i VP-rørets hull?

En ting som jeg ikke kan se på dine ellers veldig bra bilder er om og i så fall hvordan plankene festes i lektene. Er det skråskruer utenfra?

P
P pjop skrev:
Skjønner.

Hva gjør man med VP-rørene når gjengestangen er trukket ut? Blir de synlige i overflaten som ringer, og fyller man bare igjen VP-rørets hull med betong?
Du fjerner dem i alle fall noen cm inn før du betongreparerer hullet..
P pjop skrev:
En ting som jeg ikke kan se på dine ellers veldig bra bilder, er om og i så fall hvordan plankene festes i lektene. Er det skråskruer utenfra?
Noen bord i starten må festes i den liggende 45x95-an, deretter pleier vi å skru opp plankebiter på utsiden med dobbeltgipsskruer, fungerer sikkert med sponplateskruer også..
Deretter må man av og til feste plankene i de liggende lektene for at de skal sitte fast…

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.